Rederierna pressar upp containerpriserna

Enligt DSVs Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) bryts nu trenden med sjunkande spotpriser på containerfrakt från Kina. I den senaste veckomätningen stiger priset från 1 950 dollar till 2 226 dollar per 20-fotscontainer (TEU). Enligt norska benchmakringföretaget Xeneta försöker rederierna pressa upp priserna för att stoppa nedgången inför höstens avtalsförhandlingar.

Efter prisrusningarna under pandemin är det fortfarande fasta fraktavtal som dominerar i den internationella sjöfarten. Men när det gäller spotpriserna för containerfrakt har de sjunkit stadigt sedan i somras, då priserna nådde en peak. Men efter tre månaders nedgång vänder nu spotpriserna uppåt igen.

Enligt SCFI toppade spotpriset per 20-fotscontainer på 5 051 dollar per TEU i juli. Sedan dess har priset sjunkit ner till 1 950 dollar per TEU den 18 oktober. Men i förra veckans mätning, 25 oktober, syns en uppgång till 2 226 dollar.

Spotpris i dollar per TEU. Källa DSV Shanghai Containerized Index.

Rederierna pressar upp priset

Samtidigt ligger containerpriserna fortfarande på betydligt högre nivåer än innan pandemin, 224 procent enligt data från norska Xeneta. Enligt en artikel på The Loadstar spår Drewry Supply Chain Advisors att de globala priserna överlag kan komma att stiga under 2025, med hänvisning till strängare utsläppshandel och problemen i Röda havet. Detta trots att 3 000 ton lastkapacitet ska sjösättas under 2025.

Norska Xeneta däremot håller inte med. Enligt företagets senaste mätning ligger spotpriserna för 40-fotscontainers från Asien in i Europa på 3 390 dollar. Och priserna väntas visserligen stiga mellan 15 och 25 procent i början av november. Men enligt Xeneta beror detta på att rederierna försöker pressa upp priserna för att stoppa nedgången. Orsaken är att många fraktavtal ska förhandlas i Europa under hösten, och om rederierna kan hålla uppe spotpriserna kan det pressa upp marknaden även för de längre fraktavtalen.

Enligt Xeneta rör sig dock den långsiktiga trenden fortfarande nedåt och de rekommenderar företag som förhandlar med rederierna att ha is i magen och inte låta sig skrämmas av vad de tror är en tillfällig uppgång.

Av Emanuel Lehtonen