Kontraktspriserna för containerfrakt till havs steg med 30,1 procent i maj 2022, enligt norska benchmarkingföretaget Xenetas index (XSI). Höjningen innebär att priserna för att låsa fraktpriset bara i år stigit med 55 procent, och att det nu är dyrare med fraktavtal än på spotmarknaden.
Den enorma ökningen beror på att rederikundernas gamla fraktavtal löper ut och förnyas – till kraftigt högre priser.
– Det här är en förbluffande utveckling, förra månaden såg vi en stigning med 11 procent, och undrade hur en sådan kunde ske, nu ser vi en tredubblad ökning, som knuffar alla tidigare rekord överbord, kommenterar Xenetas vd Patrik Berglund.
– Det är helt klart en utmanande tid att vara fraktköpare, konstaterar han.
Xenetas index baseras på realtidsdata från fraktköpare och speditörer, och visar att de högsta prisökningarna skedde på importsidan till USA, där priset steg med 65,1 i maj, vilket ger en ökning med 205,4 procent på ett år. Importpriserna till Europa steg med 11,3 procent i maj, och exportpriserna ökade med 27,6 procent.
– Rederierna gör astronomiska resultat just nu, vi har sett djupt imponerande resultat från OOCL och Maersk, och nu rapporterar Zim miljardvinster och en omsättningsökning på 113 procent.
När det gäller fraktkrisen och förseningarna i global sjöfart så har situationen mildrats något under senvåren, inte minst då Covid-nedstäningningar i kinesiska storhamnar gjort att volymerna minskat vilket lättat trycket på de överfulla hamnarna på USAs västkust.
Att Kina nu planerar att öppna upp i juni kan dock ge ett bakslag, inte minst med den stundande högsäsongen i antågande. Ett annat orosmoln är de amerikanska avtalsförhandlingarna inom hamnfacken som ännu inte är klara, och som brukar orsaka störningar. Att spå utvecklingen på längre sikt är just nu snudd på omöjligt, enligt Patrik Berglund.
– Transportköparna betalar just nu skjortan för transporttjänster som, för att vara diplomatisk, kanske inte alltid möter förväntningarna. Det bästa råd vi kan ge är att försöka förbli så strategiskt smidig som möjligt, och att hålla sig uppdaterad kring situationen som råder.