Regeringen vill skärpa regler för vinterdäck

Regeringen remitterar en promemoria med två förslag på skärpta regler för vinterdäck för att göra trafikanter bättre rustade för skiftningar i väderförhållanden. De två förslagen fokuserar på ett större individuellt ansvar och en förlängd datumperiod för dagens regler om vinterdäck. Det föreslås också ett krav på tunga fordon att medföra snökedjor.

– Alla som färdas på vägarna har ett ansvar att använda däck som är anpassade efter väglaget. Den lagstiftning som i dag finns är för snäv och tiden då det råder krav på vinterdäck är för kort. Vi föreslår nu att vinterdäcksreglerna skärps och att tunga fordon ska medföra snökedjor, och remitterar detta för att höra remissinstansernas inställning, kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

I promemorian presenteras två alternativa förslag till nya regler för vinterdäck som remissinstanserna får lämna synpunkter på. Bägge förslagen innebär att tunga fordon ska medföra snökedjor under perioden 1 november till 15 april.

Alternativ 1 innebär att datumgränsen för krav på vinterdäck för personbilar slopas. I stället införs generella året runt-regler om tillräckligt väggrepp i förhållande till väglaget och krav på vinterdäck om det råder vinterväglag. Syftet är att trafikanterna ska ta större eget ansvar oavsett tid på året. För tunga fordon föreslås dock ett krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 november–15 april.

Alternativ 2 innebär att dagens regler om krav på vinterdäck blir kvar, men att datumperioden förlängs för både lätta och tunga fordon. Krav på vinterdäck gäller då perioden 1 november–15 april vid vinterväglag.

De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 november 2025.

Sveriges Åkeriföretag välkomnar fokuset på att se över reglerna för vinterdäck, men lyfter samtidigt att nya regler behöver följas av fler regelbundna kontroller av tunga fordon.

– Förslagen aktualiserar även det angelägna behovet av åtgärder för att förbättra det förebyggande arbetet i vinterväghållningen. Formerna för hur vinterväghållningsresurserna handlas upp, leds och styrs för att rätt bekämpningsmetoder ska sättas in i rätt tid och i rätt omfattning, måste förbättras. Här återstår ett stort och viktigt arbete, kommenterar Oscar Hyléen, vd för Sveriges Åkeriföretag.