USA stoppar Kina-paketen

Handelskriget trappas upp: amerikanska posten: US Postal Service, meddelade på tisdagen att tillfälligt slutat ta emot paket från Kina och Hongkong, detta efter en direkt order från USAs president Donald Trump, som sätter stopp för tullfri hantering av många mindre paket. Detta rapporterar New York Times.

Trump beordrade i lördags att tullfriheten inte längre gäller några varor som lämnar Kina med start tisdagen den 4 februari. Alla försändelser måste istället följa reglerna som gäller för varor med högre värde. Innan förändringen var paket där varuvärdet understiger 800 US dollar tariffbefriade och behövde inte heller innehålla någon detaljerad information om försändelsens innehåll.

Närmare fyra miljoner paket importeras till USA varje dag, där liten eller ingen tullkontroll görs och inga tullar tas ut – de flesta av dem kommer från Kina, enligt artikeln i New York Times.

Trump-administrationen menar att importen skapar en transportväg för fentanyl, en syntetisk opioid, och liknande substanser in i USA.

Men tullfriheten för paket med lägre varuvärde utnyttjas även av kinesiska e-handelsföretag som Shein och Temu, för att sälja vanliga konsumentvaror från Kina till USA tullfritt, och den kritik om oschysst konkurrens som riktas mot de kinesiska e-handlarna från europeiskt håll, finns även i USA.

Den nya regeln som stoppar Kina-paketen är inte den enda skyddsåtgärden som Trump inför: Den 22 januari meddelade Trump också att han inför generella tullar på 25 procent för varor från Kanada och Mexiko, från och med den 1 februari, och dagen efter, den 23 januari, kom beskedet att det också införs en generell extra tull på 10 procent på all import från Kina. Kina har svarat med tullar på 10-15 procent på vissa amerikanska varor. Denna kommer även att gälla för paketen med lägre varuvärden. Efter att Mexiko och Kanada lovat att öka bemanningen vid sina gränser har dock dessa tullar skjutits på framtiden.

Enligt New York Times kommer transportörer som FedEx och UPS påverkas av de nya tullreglerna, eftersom de transporterar en stor del av paketen via fraktflyg från Kina till USA. Inget av företagen har ännu kommenterat hur de kommer att hantera de nya reglerna.

Av Hilda Hultén