Transportstyrelsen får i uppdrag att utforma en försöksverksamhet där det blir möjligt att ansöka om att få köra tyngre lastbilar, som drivs av alternativa bränslen, på B-körkort. ”Regeringens beslut är mycket glädjande” säger Ali Ghoce på Gordon – en av de aktörer som vill köra tyngre eldrivna kylbilar på B-körkort, och som redan gör det i Danmark.
– Regeringen har stor förståelse för att tyngden på vissa fordon kan vara ett hinder för en snabb grön omställning av transportbranschen. Med detta beslut underlättar vi elektrifieringen eftersom fler förare kommer att kunna köra tyngre elfordon, kommenterar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

En traditionellt framdriven kyld lätt lastbil klarar viktgränsen på 3,5 ton, men inte en som även har batterier för kylning och framdrift – då landar tyngden på drygt 4,2 ton. Många europeiska länder har ändrat reglerna för att möjliggöra för att fler eldrivna fordon ska kunna köras på B-körkort, men ännu inte Sverige.
Förändring på g
Nu är det dock på gång – regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att utforma en försöksverksamhet där företag, myndigheter eller andra organisationer kan ansöka om undantag från körkortslagen för att deras förare som har haft körkort med behörighet B i minst två år ska kunna framföra lastbil, utan släp, som drivs av alternativa bränslen och vars totalvikt överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg.
”Lätta lastbilar används i dag för ett stort antal godstransporter, till exempel för paketleveranser. Omställningen av dessa transporter behöver påskyndas och där är elektrifieringen är en viktig del.” skriver regeringen.
Ett företag som redan köpt in ellastbilar för last mile-leveranser av matkassar är Gordon. De används i Köpenhamnsregionen, men får inte köras i Sverige.
– Regeringens besked i dag är mycket glädjande. Vi på Gordon ser fram emot att kunna dela med oss av våra erfarenheter av att använda tyngre ellastbilar, eftersom vi gör det redan i dag i vår verksamhet i Danmark. Den föreslagna förändringen kommer att kunna underlätta arbete med att nå vårt mål om att genomföra alla våra cityleveranser med ellastbilar inom några år också i Sverige, säger Ali Ghoce, vd för Gordon.
Det råder brist på förare med C-körkort i hela Europa, och innebär ökade kostnader att anställa sådana förare för transporter som vanligtvis genomförs av förare med B-körkort.
Uppdraget ska redovisas senast den 8 mars 2024.
Ett svar på “Regeringen vill tillåta tyngre lastbilar att köra på B-körkort”
Kommentarer är stängda.