Volvo Autonomous Solutions (VAS) etablerar ett nytt kontor i Texas som ska förbereda för kommersiella autonoma fjärrtransporter i USA. De autonoma godskorridorerna ska underlätta landets växande problem med chaufförsbrist.
Nu har VAS öppnat ett kontor i Fort Worth, Texas, som ska arbeta med att driftsätta de första autonoma godskorridorerna mellan Dallas Fort Worth och El Paso, samt mellan Dallas och Houston. I förberedelse för kommersialiseringen och för att få på plats ramar och procedurer för en säker och pålitlig drift har VAS börjat testa sin transportlösning genom att transportera gods med lastbilar med förare åt nyckelkunder som DHL och Uber Freight.
– På Volvo Autonomous Solutions tror vi att vägen till storskalig autonomi går genom att minska friktionen och svårigheterna kring ägande och drift för kunderna. Det är därför som vi har beslutat att erbjuda ett enda gränssnitt för våra kunder och ta fullt ägande över de olika delarna som krävs för kommersiella transporter. Med öppnandet av vårt kontor i Texas och starten av den operativa verksamheten lägger vi grunden för en transportlösning som kommer att förändra vårt sätt att transportera gods på motorvägar, kommenterar Nils Jaeger, chef för Volvo Autonomous Solutions.
USA är ett land som är starkt beroende av fjärrtransporter för att hålla samhället igång. De lider också av stor chaufförsbrist. I september 2021 lanserade VAS en prototyp på en självkörande lastbil för fjärrtransporter i landet, i ett försök att lösa problemet. Lastbilarna ska köra autonomt på motorvägarna mellan omlastningscentraler, alla timmar på dygnet.
– Genom vår autonoma transportlösning vill vi skapa ny kapacitet som kommer att lösa en del av utmaningarna med en ökad efterfrågan på frakt samtidigt som den kommer att göra det möjligt för lokala förare att byta till att köra kortare distanser och därigenom få möjlighet att vara hemma oftare. Det kommer att öka effektiviteten och skapa värde för alla i transportbranschen, kommenterar Sasko Cuklev, chef för On-Road Solutions.