Chaufförsbristen växer i hela världen, och i USA är situationen extra tuff. Den 28 september lanserade Volvo Autonomous Solutions och Aurora en möjlig framtida lösning på problemet: En prototyp på en självkörande lastbil för fjärrtransporter i Nordamerika.
Chaufförsbrist är ett växande problem i hela världen, och i USA är fjärrtransporter med lastbil livsnödvändiga för samhället. Idag arbetar 3,5 miljoner amerikaner som lastbilschaufförer, och 900 000 personer kommr att behöva nyrekryteras till chaufförsyrket de närmaste åren, enligt American Trucking Association.
Volvo Autonomous Solutions investerade i programvaruutveckaren Aurora i våras, och nu går bolagen vidare i samarbetet, genom att presentera en prototyp av Volvos lastbilsmodell VNL för fjärrtrafik, som är integrerad med Auroras Driver-teknologi. Prototypen utgör enligt Volvo ett viktigt steg mot en kommersiell lansering av helt självkörande lastbilar i klass 8 i Nordamerika.
Målet är att utveckla autonoma lastbilar och kundanpassade TaaS-lösningar (transporter som tjänst) för självkörande kommersiella lastbilar.
– Volvo Autonomous Solutions är stolta över att ta de första, stora stegen mot en självkörande Volvo VNL i Nordamerika. Vi tror starkt på en framtid där säkra, hållbara och effektiva transportlösningar är avgörande för att ett samhälle ska kunna utvecklas, och i den omvandlingen är självkörande kommersiella lastbilar en viktig pusselbit, kommenterar Nils Jaeger, vd för Volvo Autonomous Solutions.
Forskning och utveckling sker genom ett globalt samarbete inom Volvokoncernen – även kring applikationer autonoma transporter i USA, som en förberedelse för framtida produktion på Volvo Lastvagnars monteringsfabrik New River Valley i Dublin, Virginia.
– Vi tror att autonoma lösningar kommer att komplettera dagens transportsystem och användas där det finns bra skäl till det. Det är viktigt för oss att vara en del av den här omvandlingen, kommenterar Sasko Cuklev, ansvarig för On-Road Solutions på Volvo Autonomous Solutions.
I utvecklingen ingår att kartlägga specifika regioner och rutter som fungerar som de första knutpunkterna i testerna ute på motorväg, som en förberedelse inför pilotförsöken.
Av Hilda Hultén