Det finska järnvägsbolaget VR och cellulosafabriken UPM Jabokstad har tagit ett 620 meter långt tåg i bruk på sträckan Ylivieska och Jakobstad. Det nya tåget, som drivs av ett elektrifierat lok, kan ta 20 procent mer virke än tidigare. Det rapporterar YLE.
Det nya tåget drivs av ett elektrifierat Vectron-lok som kan dra 30 virkesvaknar, jämfört med det tidigare maxantalet på 25. Det innebär att tåget kan köra 20 procent mer virke än tidigare.
För UPMs cellulosafabrik i Jakobstad kommer idag ca 25 procent av virket som används på räls till fabriken. Men de vill komma upp i 40 procent.
– Det är mycket lättare att få fler vagnar med ett tåg än att det kommer flera olika tåg. Koldioxidutsläppen per transporterat ton är mycket lägre när det kommer med eltåg än när det kommer med ett tåg som dras av ett diesellok, för att inte tala om långtradartrafiken, säger Juhani Seppä, terminalchef på UPM i Jakobstad, till YLE.
Tåget med lok och alla vagnar är ca 620 meter långt och väger 2 400 ton. Det kör mellan Ylivieska och Jakobstad tre gånger i veckan.