Sightseeingbåt drivs med gamla Tesla-batterier

Eco Sightseeing Sthlm AB och El & Marinteknik AB presenterar världens första ”Tesla second life” helelektriska passagerarbåt.

Eco Sightseeing Sthlm AB har under 2019/2020 tillsammans med El & Marinteknik genomfört en världsunik el konvertering av båten M/S Sylvia. Batterierna som användes vid el konverteringen är återanvända ”second life” batterier från Tesla. Målet är att erbjuda miljömedvetna sightseeing- och charterupplevelser för alla.

– Jag ville påskynda utvecklingen av hållbar sjöfart i nära stadsvatten – den bransch där jag själv verkar. I Stockholm har det pratats om konvertering av kommersiella fartyg i många år. Prat och prat men ingenting har hänt. Nu är det dags för handling. Det som idag kallas för cirkulär ekonomi borde vara en självklarhet – att utgå från de resurser vi har, att hellre återvinna och renovera än att kassera och köpa nytt, säger grundaren Elias Nilsson i ett pressmeddelande.

Eco Sightseeing Sthlm AB är ett ungt företag med höga ambitioner inom hållbara upplevelser på sjön. Elias Nilsson grundade företaget 2019 med en uttalad ambition att driva på utvecklingen för ett fossilfritt Sverige. Inspirerad av den svenska klimataktivisten Greta Thunberg och hennes tes “No one is to small to make a difference”. 

Ecosightseeing samarbetar med El & Marinteknik
Det gemensamma intresset för miljöteknik, hållbarhet och cirkulär ekonomi var grundstenarna för ett innovativt samarbete mellan Ecosightseeing och El & Marinteknik. Tillsammans har de två företagen genomfört en, enligt dem själva, världsunik el-konvertering av den historiska passagerarbåten M/S Sylvia. Båten drevs tidigare av en traditionell Perkins-dieselmotor som numera är ersatt med återvunna Tesla batterier som El & Marinteknik* installerat.

Foto Ecosightseeing.

Installationen av Tesla batterier
Batterierna återvinns från Tesla model S som av olika skäl inte längre används i bilarna. Däremot har de fortfarande kapacitet för så kallad second-life användning. Batterierna installeras och sedan används cellerna (totalt 190 kWh) för att driva en 85 kW elmotor. Cellerna inryms i specialdesignade, vatten- och gastäta aluminiumbehållare under båtens bänkstolar. Batterikapaciteten möjliggör upp till 14 timmars kryssning mellan laddningarna. Den elektriska framdriften avger mindre ljud vilket bidrar till en mer behaglig och naturnära upplevelse för passagerarna.

M/S Sylvia fortsätter nu sin resa in i framtiden som den första helelektriska passagerarbåten som drivs av “second life” batterier från Tesla.

– Jag tror att vi kommer se många nya miljöinnovationer inom den närmaste tiden. Prövningarna som hela världen nu tillsammans tvingas hantera, i och med pandemin, påminner oss om att sättet vi lever på och valen vi gör får konsekvenser. Jag hoppas att fler rederier skall göra som vi och ta steget in i framtiden.

Ecosightseeing M/S Sylvia
M/S Sylvia byggdes ursprungligen för brittiska kungliga flottan (eng. The Royal Navy) år 1943 och var enligt historien med vid landstigningen i Normandie 1944. Båten kan idag transportera upp till 48 passagerare och har hemmahamn på Strandvägen 19 i Stockholm.