Sjöfarten bär inte kostnaden

En ny rapport från VTI visar att sjöfarten i mycket liten utsträckning bär kostnaden för sina utsläpp, som det är idag – med eller utan ETS.  “Tyvärr har sjöfarten bara börjat sin resa mot minskade utsläpp” säger Inge Vierth.

Ur Dagens Logistik nr 2 2024

Sjöfartens nuvarande avgiftssystem kritiseras ofta: lots- och farledsavgifter för att de är för höga, och systemet föratt inte driva mot en omställning av sjöfarten, trots att det är ett delsyfte. En ny rapport (VTI rapport 1202) har tittat på hur ett bättre utformat avgiftssystem, där utgångspunkten bland annat är att avgifterna ska täcka de externa kostnader som handelssjöfarten ger upphov till – konsekvenser av olyckor och luftföroreningar, framförallt. Den posten visade sig dock bli väldigt stor i forskarnas beräkningar: handelsjöfartens externa kostnader för luftföroreningar landade på ca 3,2 miljarder SEK om året, att jämföra med dagens dryga 2 miljoner i lots- och farledsavgifter som sjöfarten betalar.

– Vi blev själva förvånade över att siffrorna var så höga, säger utredningsledaren Inge Vierth som skrivit rapporten med fyra kollegor.

– Vi blev själva förvånade över att siffrorna var så höga, säger Inge Vierth. Foto VTI.

Hon har i ett flertal rapporter visat och poängterat att sjöfarten som den bedrivs idag, inte är ett särskilt klimat- och miljövänligt alternativ, vilket beror på att majoriteten av fartygen går på relativt orenat bränsle som MDO, MGO och HFO med hälsoskadliga partikel, och kväve- liksom svavelutsläpp som följd. 

Då kostnaden styr har de flesta rederierna inga incitament att byta till dyrare bränslen som leder till lägre utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar

För att minska svavelutsläppen till luft är det idag dessutom tillåtet att använda öppna skrubbrar för att rensa HFO genom att tvätta röken och sedan släppa ut skrubbervattnet i havet – vilket leder både till ökade utsläpp till vatten och värre konsekvenser för marinmiljön vid olyckor, som den som skedde nyligen vid Blekinges kust, då det är tillåtet för fartyg som använder scrubbers att ha tjockolja ombord.

– Då kostnaden styr har de flesta rederierna inga incitament att byta till dyrare bränslen som leder till lägre utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar, säger Inge Vierth. 

ETS “på tiden”

I klimatpaketet Fit for 55 ingår utöver en prissättning på CO2-utsläpp även regleringen Fuel EU Maritime: en reduktionsplikt för sjöfarten och kravet att de största europeiska hamnarna tillhandahåller den nödvändiga tank- och laddinfrastrukturen för alternativa drivmedel. En översyn av energiskattedirektivet pågår också. 

– Det är på tiden att klimatpaketet ”Fit for 55” kom, även om det idag är svårt att säga hur de enskilda styrmedlen kommer utformas i detalj och hur de kommer att slå. Men viktigt är att de ovan nämnda styrmedlen kompletteras med styrmedel som ska komma åt de luftföroreningar som sjöfarten ger upphov till, säger hon.

Implementeringen av de ovan nämnda klimatstyrmedlen kommer lägga om spelplanen och kan påverka allt från rederiers val av samarbetspartners och fartyg, till bränslen och rutter, och VTI planerar att följa utvecklingen de närmaste åren noggrant.

– Att Maersk funderar på att välja bort direktanlöp i Göteborg har förmodligen med de förväntade förändringarna av de relativa kostnaderna för olika lösningar att göra.

Av Klara Eriksson