MSCs Sverige-vd Maria Sturgis är en av talarna på Logistik & Transport i november, där Dagens Logistik även i år är med som konferenspartner. ”Vi behöver vara lyhörda och flexibla som organisation. Detta är särskilt viktigt i en tid av osäkerhet, både inom världsekonomin och på de hav vi navigerar på” säger hon i en intervju med Mässan.
Sedan 2020 är Maria Sturgis vd för den svenska organisationen i MSC, som under 2023 cementerade sin position som världens största containerrederi, men som efter årsskiftet kommer att stå på egna ben i den globala sjöfarten efter att M2-alliansen med Maersk upplöses.
Maria Sturgis resa i branschen började dock långt tidigare:
– Jag har över 23 års erfarenhet av containersjöfart, både i Sverige och internationellt. Det finns mycket som gör MSC unikt som bolag, framför allt den organiska tillväxtresa vi har gjort sedan bolaget grundades för 50 år sedan och som är grunden till att bolaget idag är världens största containerrederi, berättar hon i en intervju inför Logistik & Transport, där hon ska medverka som talare under konferensspåret ”Hela havet stormar” som inleder konferensen den 14 november.
Från Medelhavet till världen
MSC står för Mediterranean Shipping Company, och grundades av Gianluigi Aponte i Neapel, Italien 1970. Företaget, som omsatte 86,4 miljarder euro 2022, är fortfarande helägt av familjen Aponte, och sedan 1978 finns huvudkontoret i Schweiz.
– MSC är ett entreprenörsbolag och vår grundare är fortsatt aktiv i bolaget. Hans filosofi kretsar kring att arbeta tillsammans, nära kunder och leverantörer. Vi är det enda containerrederiet i Sverige som fortsatt har alla våra kommersiella och operativa funktioner samlade lokalt på kontoret i Göteborg. Detta ger oss en unik närhet till vår lokala marknad och ger våra kunder tillgång till en enkel och nära dialog med alla våra medarbetare.
Vad ska du tala om på konferensen?
– Eftersom vår ambition är att leverera ett så effektivt och konkurrenskraftigt transportsystem som möjligt till våra kunder i Sverige så ligger fokus på nutiden och de utmaningar som det innebär för våra kunder. Vi vill att våra svenska företag ska fortsätta växas och frodas och där har vi som representanter för sjöfarten en central roll. Vi behöver vara lyhörda och flexibla som organisation, så att vi snabbt kan anpassa oss efter våra kunders behov. Detta är särskilt viktigt i en tid av osäkerhet, både inom världsekonomin och på de hav vi navigerar på. Jag kommer att prata om hur vi hanterar dessa utmaningar och hur vi fortsätter att vara en pålitlig partner för våra svenska företag, även när omvärlden förändras.
Logistik & Transport hålls i år den 14–15 november på Svenska Mässan i Göteborg, och Maria Sturgis talar på konferensens inledningsspår under temat Hela havet stormar. Övriga teman är Redo för ett annat klimat?, Den nordiska logistikkartan och Logistikens pris – jakten på lönsamhet.