Skaraborg satsar på elektrifiering

I ett samarbete mellan bl a Skövde Energi och XR-ägda Olssons Åkeri ska transporterna mellan Volvos Skövdefabrik och XR Logistiks lager i Skövde elektrifieras. Först ut blir en laddstation och två Volvo-lastbilar som ska levereras i februari. Ytterligare fyra publika laddstationer ska också byggas i regionen, med stöd från Energimyndigheten. 

Den 12 december höll en rad regionala aktörer och kommuner en gemensam pressträff kring den regionala satsningen på elektrifiering av transportsektorn, där Volvo visade upp sin tunga ellastbil som blir den första i världen att börja serietillverkas, och som kommer att användas i det nya transportupplägget mellan fabriken och TPL-lagret. 

– Transportindustrin ställer om till hållbara transporter och Volvos ambition är att vara ledande i den omställningen, kommenterar Rickard Lundberg, platschef på Volvo i Skövde som menar att det är viktigt för företaget att vara en föregångare genom att ställa om sina egna transporter.

– Tack vare nära samverkan med Olssons Åkeri och Skövde Energi kan vi nu gå över till elektriska lastbilar för våra transportbehov, först lokalt i Skövde och under första halvåret 2023 hela vägen ner till våra vagnsfabriker i Europa. 

En rad aktörer i Skaraborg, med Skövde Energi i spetsen, på att skapa en infrastruktur av laddstationer för tunga fordon i regionen, för att möjliggöra elektrifieringen av Volvos och andra företags transporter.. Totalt har Skövde Energi beviljats delstöd från Energimyndigheten på 38 miljoner för att bygga fyra laddstationer för tung trafik i Götene, Tidaholm, Vårgårda och Vara. 

Elektrifierar åt och med Volvo

Christian Helgesson och Mathias Olsson, vice vd på XR Logistik framför Volvos ellastbil. Foto XR Logistik

Ytterligare en publik laddstation för tunga fordon ska byggas på Gruvgatan i Skövde, intill XR Gruppens nya huvudkontor och lagersite på orten. XR har flera industrikunder och en av dessa är Volvo, där man bland annat transporterar och lagrar färdiga bilmotorer från Volvos fabrik i Skövde. 

– Vi har haft gasbilar i många år, men det här är våra första ellastbilar. Det ska bli intressant att påbörja den här utvecklingen, känna oss fram och se hur tekniken fungerar. Det råder ju inget tvivel om att elektrifierade transporter kommer att bli viktiga framåt, konstaterar Christian Helgesson, vd på XR Logistik. 

Nu har bolaget genom sitt dotterbolag Olssons Åkeri beställt två nya ellastbilar från Volvo som ska levereras i februari, som ska sköta transporterna mellan Volvos fabrik och XR Logistiks terminal i Skövde. 

– Vi får en publik laddstation intill vårt kontor, som Skövde Energi och Volvo investerar i, som gör att vi kommer att kunna elektrifiera transporterna mellan Volvos motorfabrik och vårt TPL-lager i Skövde, en resa på 7-8 kilometer enkel väg, berättar Christian Helgesson. 

Bygger nytt TPL-lager

XR Bolagen har runt 300 anställda och verkar inom transport, logistik, entreprenadtjänster och miljöhantering, med tyngdpunkten i Skaraborg. Förra året förvärvade XR det lokala åkeriet Olssons, och bolaget har nu omkring 40 fordon i flottan, plus ett hundratal underåkare som kör uppdrag åt koncernen. Bolaget har också omkring 55 000 kvm lagerytor runtom i regionen, och planer på att bygga ytterligare ett lager på 32 000 kvm i Mariestad, där man köpt 180 000 kvm mark av kommunen och på sikt vill skapa en ny logistikpark. Men byggprojektet kanske får skjutas på framtiden på grund av brist på nätkapacitet.   

– Tanken var att det nya lagret skulle byggas under 2023, men nu verkar nätleverantören Ellevio ha svårt att få fram tillräckligt med kapacitet i det lokala elnätet, så vi får se när vi kan starta, säger Christian Helgesson.  

Av Hilda Hultén