Skärgårda vill sprida e-handeln till Stockholms skärgård

Rederiet Skärgårda vill leverera e-handlade varor med båt till konsumenterna i Stockholms skärgård, med start i maj. I veckan offentliggjorde rederiet att man inleder ett samarbete med Best Transport, genom vilket e-handlarna Apotea, Kjell & Company, VetZoo och Arken Zoo blir först ut med att kunna leverera till hela skärgården.

I Stockholms skärgård har de moderna leveranslösningarna varit få. Mathem har sedan några år tillbaka levererat till skärgårdsöarna i egen regi – men för övriga e-handlare har tillgängliga leveransalternativ saknats.

– Vi tycker att tjänsten med skärgårdsleveranser är en jättebra service och vi är glada över att få vara med och erbjuda den till våra kunder tillsammans med Best, kommenterade Pär Svärdson vd på Apotea, den nya leveranslösningen.

Från och med nu kan dock bofasta, likväl som semestrande ö-bor slippa ta turen in till stan för att shoppa. Best Transport börjar, i samarbete med nystartade rederiet  Skärgårda, att leverera till Stockholms skärgård från maj. Lennart Silvegren är grundare på det nystartade rederiet, och han ser samarbetet som en väg att kunna erbjuda båtleverans i skärgården till ett fast pris redan i checkouten.

– Vi är ju ett rederi och inget logtechbolag, men vi vill ju att vårt leveransalterntiv finns med, och det kan Best Transport hjälpa oss med, de har kontakten med e-handlarna, förklarar Skärgårdas grundare Lennart Silvegren.

Startar med tre båtar

Han beskriver Skärgårda som ett nätverk av skärgårdsintresserade aktörer. Till en början startar man upp med tre mindre fraktbåtar, som utgår från  som var och en ska täcka norra, respektive mellersta och södra skärgården.

– För att det här ska kunna gå runt krävs rätt mycket volymer och skalbarhet, men för vissa e-handlare är det här en väldigt intressant marknad. Säsongen är dock väldigt kort, maj–sep, men vi kommer även köra efter behov under vinterhalvåret, förklarar Lennart Silvegren. 

– Kunden går in och köper sina grejer, sedan väljer han båtleverans och får då ett sjökort där han får sätta en nål dit han vill ha leveransen. I år håller vi ner postnumren något, men på sikt ska vi vara heltäckande. 

Skärgårda kommer till en början utgår från tre hubbar och flera andra lastplatser dit Best Transports bilar kan komma för att lämna av godset. Tanken är att göra sjöresan så kort som möjligt. På sikt hoppas man på så stora volymer att man kan gå fasta turer i varje skärgårdsavsnitt varje dag.  På sin hemsida utlovar Skärgårda “smidiga och miljövänliga hemleveranser” i Stockholms skärgård, från maj månad. 

Brist på miljövänliga bränslen

Hur ska ni lyckas få dem miljövänliga? Finns det ens några miljövänliga drivmedel  för mindre båtar?

– Vårt mål är att bli certifieras med “Bra Miljöval” från nästa år – och då blir det med HVO. Men idag finns bara en enda tankstation för HVO, i Åkersberga, så i år blir det inte möjligt, förklarar Lennart Silvegren, som dock har en mycket mer framåtblickande strategi än så. 

– Vi har tagit fram en helt ny båt för våra leveranser, den första är sjösatt nu och den är designad för bränslecellsdrift, men tyvärr kan vi inte få tag i vätgasen. Vi tror dock att vi kommer ha en lösning med vätgas 2023. 

Båten kommer kunna lasta tre ton och drar under 2 liter bensin/distansminut, , och är designad för att ge så lite svall som möjligt. Komponenterna för bränslecellsdrift finns redan på marknaden, förklarar Lennart Silvegren – och de hade gärna varit först med att sjösätta en utsläppsfri fraktbåt i skärgården. Men då hade Skärgårda varit tvungna att även investera i grön vätgasproduktion – och de resurserna har man inte idag. 

– Men vi vill gärna vara först ut med helt utsläppsfria båtar, vi ser det som ett viktigt konkurrensmedel. Tänk dig att vi kommer glidande, utan oväsen och svall, och bara med vattenånga från motorn. 

Blir inte en ökad e-handel i skärgården dödsstöten för de småbutiker som finns där idag?

– Jag tror inte det, om vi lyckas skapa bättre förutsättningar att vara i skärgården, kommer mer folk ut vilket gynnar de som har skärgårdverksamheter. På sikt tror jag dessutom att de butikerna kommer bli uthämtningsställen för paket, och gynnas av e-handeln. 

Av Klara Eriksson