Startupbolaget Skryms mål är att minska mängden onödig luft i e-handlade paket genom en egenutvecklad SaaS-plattformen. Nu tar de in 13 miljoner kronor i nytt kapital för att kunna utöka organisationen och inleda fler samarbeten.
Startupen Skrym utvecklar en datadriven SaaS-plattform (software as a service) för att minska luft i paket, och därmed i hela transportkedjan, genom att optimera förpackningsstorleken. Bolaget grundades 2020 av studenter från bl a Handelshögskolan och KTH i Stockholm. Under 2021 vann de acceleratorn Stings tävling Test Drive Climate Action.
I mars i år gick Skrym ut med att de ska genomföra ett pilotprojekt för att testa systemet tillsammans med Postnord. Enligt tidningen Di tar bolaget nu in nytt kapital för att fortsätta växa och hitta nya samarbeten. Investeringsbolaget Backing Minds leder bolagets finansieringsrunda på 13 miljoner kronor. Bolaget som helhet värderas till 50 miljoner kronor, inklusive det nya kapitalet.
– Jag önskar att jag hade haft tillgång till Skrym när jag drev e-handel, det hade verkligen behövts. För att kunna möta både konsumenters hållbarhetskrav och branschens marginalpress behövs precis den typen av lösningar som Skrym har byggt, säger Sara Wimmercranz, medgrundare av Backing Minds, till Di.
Enligt tidningen är även Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti med och investerar. Pengarna ska användas till att rekrytera fler medarbetare och inleda fler samarbeten, samtidigt som implementeringen hos befintliga kunder och partners tar kommer kräva mycket tid.
– Både e-handlare och konsumenter gillar att ha mindre paket, och det gäller även transportörerna. Till exempel har paketskåpen få luckor för stora paket, vilket gör det svårt att garantera att en lucka är ledig. Det räcker med att en kund skjuter på upphämtningen för att en annan kund ska bli besviken, säger Jakob Nordfeldt, vd för Skrym, till Di.