KRÖNIKA: Framtidens logistikchef finner du utanför boxen

Lars Rosencrantz på Mercuri Urval vittnar om huggsexa om erfarna logistiker. ”Vid rekrytering av logistikkompetens gäller det därför att, nu mer än någonsin, tänka utanför boxen” skriver han i en krönika i Dagens Logistik.

Logistikbranschen genomgår en transformation i många led vilken inbegriper faktorer som digitalisering, automatisering och även en stor tillväxt. Det skapar ett behov av människor med ledarerarenhet, med förståelse för vad som krävs framöver och som dessutom klarar av att driva förändring. Antalet personer som kombinerar egenskaperna i en växande logistikbransch är idag otillräckligt. Resursbristen har varit ett faktum länge och det är huggsexa om personer med rätt kompetens och förmågor.

Lars Rosencrantz. Foto Mercuri Urval

Resursbristen har varit ett faktum länge och det är huggsexa om personer med rätt kompetens och förmågor.

Genom mitt yrkesliv som bland annat managementkonsult, vd och försäljningschef, senast på Swisslog, har jag upplevt hur jag och mina medarbetare blivit uppvaktade med jobberbjudanden av rekryterare och konkurrenter. Idag blir anställda mer eller mindre dagligen blir kontaktade genom massutskick på LinkedIn med inbjudan till dialog kring ”spännande utmaningar”. Som företagare gäller det att hålla sig på tårna för att behålla sin kompetens, men också att ständigt se till återväxten – utan rätt kompetens är det svårt att driva en framgångsrik verksamhet och hänga med i den snabba utvecklingen.

Det är enkelt att konstatera att få är de vd:ar, logistikchefer, supply chain managers, försäljningschefer och andra ledningsroller som varit igenom en hel omställning från manuell försörjningskedja till automatiserad. Dessutom bidrar digitaliseringen med nya krav på till exempel en ökad integrering mellan logistiken och kundmötet online. Logistiken har blivit en viktig del av kunderbjudandet och logistikchefen får en allt viktigare och allt bredare roll.

Efter mitt besök på Retail Tech och E-commerce Expo på Kistamässan förra veckan är det för mig tydligt att de förmågor som, nu mer än någonsin, kommer krävas för att driva tillväxt i branschen är att kunna tänka det otänkta och göra det ogjorda. Vid rekrytering av logistikkompetens gäller det därför att, nu mer än någonsin, tänka utanför boxen.

Jag möter ofta rekryterande chefer som behöver bli utmanade i arbetet med att hitta sina framtida anställda. Många självklara kandidater är förmodligen i en pågående transformering och de som har gjort hela resan är redan upptagna i attraktiva positioner. Var finns då kandidaterna? Internt? Hos direkta konkurrenter? Hos bolag i branscher som redan genomgått paradigmskiften? I vilka närliggande branscher finns dina kommande anställda? I vilka helt andra branscher finns de?

I samband med en ledarrekrytering är min uppmaning att vara övertydlig i att definiera vad du vill att personen ska åstadkomma i sin kommande roll. Resultat och prestation behöver göras mätbara både i kort och långt perspektiv. Därefter är det så mycket enklare att definiera vilka kunskaper, egenskaper och förmågor personen du söker behöver kunna visa upp. Att skapa listan på önskade och tänkbara kandidater för förändrings- och tillväxtledning kräver förståelse för att leta efter det du tror att du inte letar efter. Slutligen och kanske det som ligger till grund för en lyckad ledarrekrytering – eliminera beslut baserade på intryck, undvik övertro på stereotypa beskrivningar och minimera subjektivitet och brus i besluten.

Lars Rosencrantz

Senior Consultant, Executive Search & Leadership Acquisition, Mercuri Urval