Regeringens beslut att pausa utbyggnaden av nya höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, gör att Sverige riskerar att missa miljarder i EU-stöd, det rapporterar DN.
EU kommer de närmaste åren fördela 200 miljarder kronor i stöd till moderniserade spår, men i o m att regeringen pausat planerna på nya spår för snabbtåg mellan Sveriges tre största städer, så riskerar Sverige att missa stora pengar i bidrag som hade kunnat ske till utbyggnaden.
Infrastukturminister Andreas Carlson (KD), anser dock att det är en konsekvens man får ta. Regeringen prioriterar andra åtgärder för pengarna.
– Det är logiskt att regeringens beslut får konsekvenser, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Med tanke på att EU beviljar stöd till prioriterade projekt på upp till 30 procent av byggkostnaden, eller upp till 50 procent om vägen eller järnvägen går mellan flera länder, kan det handla om flera 100 miljarder, menar riksdagsledamoten och miljöpartisten Daniel Helldén (MP). Miljöpartiet är stark förespråkare till att sträckorna ska byggas.
– Men det handlar om enormt stora belopp. Om vi utgår från de 320 miljarder som de nya stambanorna tidigare har bedömts kosta så handlar det ju i teorin om nära på hundra miljarder, säger han till DN.