Spårbyte och nytt signalsystem på Malmbanan

Trafikverket avslutade nyligen den första av två spårbytesetapper på Malmbanan mellan Gällivare och Håmojåkk. Spåren på den 31 km långa sträckan och 50 000 sliprar har bytts ut. I september blev Malmbanan också först ut med det nya signalsystemet, ERTMS. Nu körs tågtrafiken norr om Gällivare nästan hela vägen till Kiruna med det nya systemet.

I december 2022 sänktes den högsta tillåtna axellasten på sträckan Gällivare-Råtsi från 30 till 25 ton för att spåret inte uppfyllde kraven för 30 ton. Därför har Trafikverket inlett ett spårbytesprojekt på Malmbanan. I augusti avslutades den första av två etapper, på delsträckan mellan Håmojokk och Råtsi.

Spårbyteståg på Malmbanan. Foto Per-Eric Lindström.

– Under sommaren har vi bytt spår på den 31 kilometer långa sträckan mellan Gällivare och Håmojokk. Arbetet har gått enligt plan och avslutades i slutet av augusti. Utöver drygt 60 kilometer räls (31×2) så har vi bytt ut cirka 50 000 sliprar samt lagt ny makadam längs hela sträckan, kommenterar Urban Kauma, projektledare vid Trafikverket.

Malmbanan först med ERTMS

Sedan slutet av augusti har myndigheten också arbetat med att koppla in det nya signalsystemet ERTMS på delar av Malmbanan. Sedan 3 september körs trafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna med det nya signalsystemet. Arbetet med införandet av systemet fortsätter norrut under hösten 2024 och våren 2025.

– Nu har det nya signalsystemet, som tidigare bara funnits på Trafikverkets pilotbanor, tagits i bruk på delar av Malmbanan. Därmed får ett av Sveriges viktigaste gods- och resestråk ett smart signalsystem som innebär färre störningar på trafiken och möjligheter att öka kapaciteten på banan, kommenterar Emma Beijer, avdelningschef för ERTMS införande vid Trafikverket.

Nästa inkoppling sker den 18 september på styrområde Gällivare, vilket kommer att påverka trafiken i perioder.

ERTMS är ett europeiskt standardiserat signalsystem som syftar till att knyta ihop olika länders järnväg och skapa ett sammanhängande järnvägsnät inom Europa för att på så sätt stärka järnvägens konkurrenskraft. Tidigare har även Inlandståg investerat i ERTMS.