Stadium lanserar fulfilment-lösning

Under våren har Stadium kört pilottester med sin nya tjänst ”Fulfilment by Stadium”, där sportkedjan tillsammans med Postnord TPL utvecklat en tjänst för att hjälpa återförsäljare på plattformen med logistiken, bl a simsportaktören Malmsten. “Vi kör skarpt sedan första april och har tre återförsäljare live i lösningen hittills. Målet är att ha 30–50 varumärken som kör fulfilment hos oss inom ett år, berättar Peter Carlson Hellqvist på Stadium.

Peter Carlson Hellqvist. Foto Hilda Hultén

Sportkedjan Stadium har idag sin logistik på tre olika lagerenheter i Norrköping. En av de enheterna är en anläggning med en automatiserad skyttellösning fråbn SSI Schäfer för Stadiums e-handel, som driftas med hjälp av tredjepartslogistiken PostNord TPL.

2021 lanserade Stadium sin marknadsplats Stadium Connect, bland annat som ett sätt att bredda sortimentet på plattformen. Nu tar bolaget nästa steg i marknadsplats-strategin, och lanserar en fulfilment-lösning där man även kan sköta logistiken åt sina externa återförsäljare.

– Marknadsplatsen har gjort att vi kunnat bredda och öka sortimentet med fler varumärken och produkter genom att erbjuda återförsäljare att visa upp sig och sälja via vår marknadsplats. Vi kan också marknadstesta nya varumärken och se hur de tas emot innan vi till exempel tar in dem i vårt butikssortiment, förklarar Peter Carlson Hellqvist, supply chain development manager på Stadium.

Tanken på att utveckla en fulfilment-lösning föddes egentligen i höstas berättar han.

En del varumärken kämpar med att skicka direkt till slutkund och hålla våra leveranstider, de har helt enkelt inte logistiken för det.

– Lösningen är såklart sprungen ur marknadsplats-tjänsten: Vi har återförsäljare som säljer via plattformen men som sköter logistiken själva via exempelvis dropshipping, men har genom åren fått feedback från en del varumärken och återförsäljare att de kämpar med att skicka direkt till slutkund och att hålla våra leveranstider. De har helt enkelt inte haft logistiken för det. Genom att vi sköter den logistiken så skapar vi möjlighet för fler att synas på plattformen, särskilt mot slutkonsument.

Logistiklösning för Arena

Lösningen är utvecklad tillsammans med Postnord TPL, som hanterar och levererar artiklarna till slutkunden vid Stadiums e-handelslager i Norrköping. Under våren har lösningen testats i pilotförsök och sedan den första april är fulfilment-tjänsten live.

Rebecka Sjunnesson. Foto Malmsten

– Samarbetet med Stadium har fungerat mycket bra genom hela projektet och tillsammans har vi framgångsrikt utvecklat konceptet på kort tid, säger Martina Widler, projektledare för lösningen på Postnord TPL.

Hittills har tre leverantörer implementerats i lösningen. En av kunderna är familjeföretaget Malmsten, som säljer simsportprodukter, där det mest kända varumärket är Arena, och där fulfilment-lösningen ger Malmsten möjlighet till ökad försäljning:

– Tack vare att vi kan nyttja Stadiums logistiklösning har vi kunnat sälja produkter direkt till slutkund via Stadium.se, något vi inte klarar av i vår egen logistiklösning, förklarar Rebecka Sjunnesson, försäljningsansvarig för Arena på Malmsten. 

Fler på väg in

Just nu sköts fulfilment-affären i separata ställage och system, intill Stadiums e-handelslogistik. 

– Under utvecklingen av tjänsten så har vi behövt hålla det enkelt för att inte komplicera utvecklingen i onödan med systemintegrationer och annat. Men tanken nu är att integrera logistiken så mycket som möjligt, och även koppla på vår returlösning bland annat, berättar Peter Carlson Hellqvist.

Han hoppas att fler återförsäljare ska få upp ögonen för tjänsten.

– Vi för dialoger med ett tiotal kunder om att dra igång med fulfilment. Om ett år tror jag att vi kommer att ha mellan 30 och 50 varumärken som kör fulfilment hos oss, det är ju en win-win där vi kan öka vår affär och vårt sortiment, och varumärken kan öka sin försäljning. Men initiativet behöver ju komma från varumärket, att de ser nyttan, och då behöver de ju känna till att vi har den här tjänsten. 

Av Hilda Hultén