Trumps plan för maritimt världsherravälde

USAs president Donald Trump har signerat en ny presidentorder kallad ”Restoring America’s Maritime Dominance”. Presidentordern presenterar en rad åtgärder som ska stärka den amerikanska sjöfartsnäringen, bl a genom skattelättnader och avbantat regelverk för lokal fartygsproduktion och hårdare tullar mot kinesisk hamnutrustning.

USAs president Donald Trump aviserade den 9 april en 90 dagar lång paus i sina höjda tullavgifter mot alla handelspartners utom Kina, där han istället trappat upp konflikten med ännu högre avgifter. Nu vill han minska det amerikanska beroendet av utländska aktörer och stärka landets position inom sjöfartsnäringen, bland annat genom att öka mängden USA-flaggade fartyg och stärka den inaktiva reservflottan.

Förra veckan signerade Trump en presidentorder, kallad ”Restoring America’s Maritime Dominance”, som lägger fram en strategi för att bygga upp landets kommersiella fartygsbyggande. Ordern innehåller en hel rad åtgärder som ska främja det inhemska fartygsbyggandet och minska det utländska inflytandet.

Bland åtgärderna finns insatser som ska främja investeringar i amerikanskt fartygsbyggande, försörjningskedjor, hamninfrastruktur och arbetskraftsutveckling. I så kallade geografiska välståndszoner i landet ska företag få skattelättnader och incitament som ska stimulera fartygsbyggandet och locka industriella investeringar. Samtidigt vill man banta regelverket kring fartygsbyggande för att främja innovation och effektivitet.

En punkt på listan handlar om arktisk säkerhet. Trumps order säger att USA ska utveckla en strategi för att säkra och leda arktiska vattenvägar bland växande geopolitiska utmaningar. Vad detta innebär framgår inte, men Trump har flera gånger sagt att han vill köpa Grönland.

Tar sikte på importer

Ordern vill också minska det kinesiska inflytandet i sjöfartsnäringen, eventuellt med nya tullar och avgifter för kinesiska produkter såsom kranar och annan lasthanteringsutrustning.

Man vill också täppa till ett kryphål som utnyttjats av importörer för att undvika en amerikansk avgift som ska finansiera underhåll av hamnar och vattenvägar. Företag som importerar via Kanada och Mexiko kan sedan transportera sitt gods via land in i USA för att helt undvika denna extra avgift. Med den nya presidentordern kommer sådana transporter nu behöva betala avgiften, tillsammans med en extra avgift på 10 procent.