Digitala marknadsplatser har länge varit stort i USA och för ett år sedan gjorde Amazon sitt intåg Sverige. Nu hakar sportkedjan Stadium på trenden med marknadsplatsen Stadium Connect som är helt inriktad på sport- och sportmode.
I USA och i flera länder runt om i Europa har digitala marknadsplatser som Amazon tagit över en allt större del av e-handeln under de senaste åren, och i Sverige satsar allt fler aktörer inom retail och e-handel på att lansera sina egna marknadsplatser, däribland Footway och Åhléns.
Nu lanserar Stadium, Sveriges ledande sportkedja, den digitala marknadsplatsen Stadium Connect, som ger både stora och små sportvarumärken möjlighet att sälja sina produkter via Stadiums webbshop.
– Vi började utreda möjligheten för en marknadsplats redan för ett par år sedan och har sen dess haft en dialog med ett antal av våra befintliga leverantörer som såg flera fördelar. Vi valde att bygga Stadium Connect på Mirakl Marketplace Platform på grund av dess anseende som en ledande lösning inom branschen. Tjänsten lanserades i början av maj, och under sommaren körde vi igång med ett tiotal partners. Nu märker vi hur intresset växer ordentligt, både bland våra kunder och partners, säger Tommy Resin, Head of Marketplace på Stadium, i ett pressmeddelande.
Idag har Stadium ca 7 000-8 000 produkter i butik och drygt 20 000 produkter online, och med Stadium Connect ska sortimentet breddas rejält, både inom kategorier där Stadium redan är starka och med nya områden som surfing, kampsport, fitness och ridsport. Kunderna handlar produkterna på Stadiums sajt, men de levereras direkt från partnerföretagens lager.
– Vi kommer i rätt snabb takt dubbla utbudet online genom Stadium Connect men vi tänker inte stanna där. Våra partners produkter integreras i Stadiums plattform, de har full kontroll på prissättning och vilka produkter de vill sälja. Vi tar hand om kundservice och betalning, men den kanske allra största fördelen är att våra partnervarumärken får tillgång till en målgrupp som lever ett aktivt liv och har ett stort intresse för sport och sportmode, kommenterar Tommy Resin.
Ett 30-tal partners har redan anslutit sig, allt från Craft och Casall till Surfskjulet och Didriksons. Marknadsplatsen är idag i gång på Stadium huvudsajt men kommer även till Stadium Outlets e-handelssajter. Första delmålet för plattformen är att samarbeta med minst 200 partners inom de närmaste åren.