Statliga tågbolag döms för kartellbildning inom tåggods

EU-kommissionen har dömt de tyska, österrikiska och belgiska statliga tågbolagen till böter på 48 miljoner euro för kartellbildning inom godstågstrafiken. “Europeiska tågbolag använder sin dominerande ställning för att kväva konkurrens. Det är helt oacceptabelt” kommenterar europaparlamentarikern Jakop Dalunde (MP).  

I tisdags, den 20/4, meddelade EU-kommissionen att man nått en förlikning med Deutsche Bahn (DB), Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), och Société Nationale des Chemins de fer belges (SNCB) för deras inblandning i en kartellbildning för godstågstrafik. Bolagen får gemensamt betala 48 miljoner euro i böter för att ha brutit mot unionens konkurrensregler.

– I slutändan är det kunderna och andra företag som får ta smällen, säger Jakop Dalunde (MP) Foto Wikipedia

– Det här är bara det senaste exemplet på hur statliga europeiska tågbolag använder sin dominerande ställning för att kväva konkurrens. I slutändan är det kunderna och andra företag som får ta smällen, med sämre tjänster och högre priser. Det är helt oacceptabelt, säger Miljöpartiets europaparlamentariker Jakop Dalunde. 

Kommissionens utredning visade att kartellbildningen pågick i nästan sex år, mellan 2008-2014.  Bolagen har under denna tid utbytt information om kunders önskemål och varandras anbud i upphandlingar, för att kunna sätta ett högre pris på sina tjänster. Företagen upprättade därmed en mekanism för fördelning av kunder, vilket är olagligt enligt EUs konkurrensregler. 

– Järnvägen har en central roll att spela i att göra våra transporter hållbara. Mer gods måste flyttas från väg till spår. Att statliga tågbolag agerar så här korrupt sätter hela transportsektorns klimatomställning på spel. 

Jakop Dalunde anser att samma översyn nu behöver göras vad gäller bolagens passagerartrafik.

– Kartellbildning och monopol stryper tågets potential i Europa.  Det är oroande att samma bolag nära samarbetar i passagerartrafik mellan Österrike, Belgien och Tyskland, så nu måste kommissionen utreda om de här bolagens passagerartrafik också bryter mot konkurrenslagstiftningen.

Av Hilda Hultén