Färjerederiet Stena Line fortsätter att expandera i Östersjön med nya fartyg på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils, och modernare fartyg på linjen mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland – som ökar fraktkapaciteten med 40 procent.
I mitten av oktober meddelade Stena Line att de under 2021 ska sätta in större och modernare fartyg på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland. Nu meddelar rederiet, som är ett av världens största, att de stärker sin position i Östersjön ytterligare under 2021 med nya större RoPax-fartyg på linjen mellan Travemünde i Tyskland och Liepaja i Lettland.
Ökad efterfrågan på Östersjöfrakt
– Vi ser en ökad efterfrågan från våra fraktkunder i hela Östersjön. Med nya större fartyg på båda våra linjer till och från Lettland under nästa år stärker vi erbjudandet till våra kunder och vår position på marknaden väsentligt. Båda linjerna blir också mer attraktiva för resemarknaden, kommenterar Johan Edelman som ansvarar för Stena Lines linjer i Lettland.
Stena Line har trafikerat linjen sedan 2012 och den är idag en viktig del av det Europeiska logistiknätverket och knyter ihop Baltikum, Ryssland och CIS-länderna med Tyskland och övriga Europa.
Snabbare och tätare turer
Linjen mellan Travemünde och Liepaja trafikeras i dagsläget av fartygen Stena Gothica och Urd. Under första halvåret av 2021 kommer de att ersättas av två icke namngivna moderna och större RoPax-fartyg. Totalt innebär det en ökning med 40 procents fraktkapacitet på linjen, en förkortad restid från 27 till 20 timmar samt en fast tidtabell med 12 avgångar i veckan – sex i varje riktning. De nya fartygen kommer att få förbättrade faciliteter ombord och fler hytter vilket innebär att linjen nu blir ett mer attraktivt alternativ för transporter och resor mellan Baltikum och Tyskland.