Under juli månad stängde Adnavem sin största finansieringsrunda hittills på cirka 4 MUSD. De två nya investerarna är Runa Capital samt Spintop Ventures, tillsammans ger de tech-bolaget möjlighet att växa.
Digitaliseringen har fått en skjuts i och med pandemin, och många företag vill digitalisera sina processer ytterligare.
Adnavem som digitaliserar inköp av containerfrakter samt gör logistikleverantörer mer tillgängliga och processer mer automatiserade, har nyligen stängt sin hittills största finansieringsrunda med två nya investerare ombord.
Bolaget kan nu expandera och fortsätta på sin resa att förändra en traditionellt manuell bransch.
Runa Capital, som är den största investeraren är en global fond med fokus på mjukvaruföretag, närvarande i Palo Alto, Berlin, Paris, London och Moskva. Spintop Ventures är en svensk fond som fokuserar på tech-bolag med nordisk koppling.
– Vi tror starkt på Adnavem och ser stor potential med att automatisera en så traditionell bransch. Teamet bakom Adnavem är först med att bygga en sofistikerad och automatiserad lösning där transportköparen helt kan skippa mellanhänder till transportörerna samt arbeta digitalt med självbetjäning. Vi är övertygade om att Adnavem kommer att bli en global plattform för internationella containerfrakter och att de kommer att etablera nya standarder i branschen, kommenterar Dmitrij Chikhachev, General Partner på Runa Capital.
Grundarteamet bakom Adnavem, som för övrigt betyder ’till skeppet’ på latin, består av Andreas Wramsmyr, Linda Gårdlöv, Mattias Sundström & Rolf Kjällgren. Tillsammans har de lång internationell erfarenhet av såväl logistik – inköp av transporter och spedition – samt entreprenörskap, IT-utveckling och teknik samt digital marknadsföring och sälj.
Andreas Wramsmyr, grundare och vd på Adnavem kommenterar:
– Vi känner ett enormt förtroende för våra nya, och befintliga investerare. Tillsammans har de en mix av precis det vi behöver för att nå vår vision, att bli världens mest använda marknadsplats för globala containerfrakter. Entreprenörskap, globala affärsnätverk, erfarenhet av digitala affärsmodeller och en vilja att utmana gamla normer med ny teknik är några av de värden som vi får med oss .