Svensk Handels E-handelsindikator för september månad visar att e-handelns omsättning steg med 19 procent jämfört med samma månad föregående år. Det beror dock framförallt på en svag septembermånad förra året samt inflation – men en liten volymökning kan dock skönjas, enligt Svensk Handel.
Från januari till och med september har omsättningen inom e-handeln minskat med 10 procent mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och med 13 procent när även e-handeln från utländska aktörer inkluderas. I september överraskade dock e-handeln med en numerärt stor uppgång på 19 procent större omsättning.
– E-handeln i september överraskade med en stor uppgång, även om jämförelsen görs med
förra årets svagaste försäljningsmånad. Jämfört med augusti i år var uppgången 8 procent i
september. En del av detta kan förklaras med prishöjningar, men vi bedömer att det även var
en viss uppgång räknat i volym i september. E-handeln återhämtade sig alltså något i
september jämfört med de senaste månadernas svaga utveckling kommenterar Johan Davidson,
chefsekonom på Svensk Handel.
Andelen som e-handlade uppgick till 68 procent i september vilket bara är marginellt lägre än
motsvarande andel i september förra året.
– Andelen av befolkningen som e-handlat fortsatte att ligga på en hög nivå i september.
Beteendeförändringen från pandemin består alltså i huvudsak, även om mer av
inköpsbeloppen styrts om till den fysiska handeln under året. Det är för tidigt att säga om den
starka septembersiffran utgör ett trendbrott, men det är klart att även inflationen framöver
kommer att påverka jämförelsen mot tidigare år, fortsätter Johan Davidson.