Sveaskog satsar tillsammans med flera skogsbolag, transportföretag, teknikföretag, forskningsaktörer och Vinnova 155 miljoner kronor i projektet TREE för att elektrifiera skogstransporter.
Projektet TREE, Transition to efficient, electrified forestry transport, har som mål att bidra till att hälften av de nya lastbilar som skogsbruket köper är elektrifierade år 2030. Projektet koordineras av Skogsbrukets forskningsinstitut, Skogfors, som bedömer att en elektrifiering av 50 procent av lastbilstransporterna motsvarar minskade utsläpp av koldioxid på ca 260 000 ton per år.
Statligt ägda Sveaskog deltar aktivt i forskningsprojektet och kommer ha en av de första skogsutrustade ellastbilarna med kran i Sverige.
– Skogstransporterna står för en stor del av Sveaskogs koldioxidutsläpp. Att vara med och leda omställningen av de skogliga transporterna till elektrifiering är ett mycket prioriterat område. Omställningsarbetet pågår och planeras i dag både inne på plantskolorna, ute i skogen och vid transport till kund, kommenterar Anders Järlesjö, teknikchef på Sveaskog.
Inom ramen för projektet kommer Sveaskog leda två utvecklingsprojekt där ellastbilar transporterar virke från skog till kund: ett i Svealand och ett i Västerbotten/Norrbotten.
– Vi kommer testa fordonen och dess laddinfrastruktur i en komplex logistik tillsammans med lastbilar i det ordinarie virkesflödet. Vi vill testa hur transporterna fungerar både när det är nära mellan skogen och kunden, men också i de norra delarna av Sverige där vinterklimat och stora avstånd innebär stora utmaningar, kommenterar Anna Ahlin, teknikspecialist på Sveaskog.
Projektet kommer drivas i samarbete med logistikleverantören VSV Unite, Eklunds åkeri i Moskosel och lokala åkeriföretag. Det kommer pågå mellan november 2023 och hösten 2026 och delfinansieras av innovationsmyndigheten Vinnova genom FoU-programmet FFI, Fordonsstrategisk forskning och innovation.
Deltagande företag i projektet är Skogforsk, Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Closer, LBC Frakt, Dalafrakt, Virkeslogistik Mellansverige.