VTI-projekt testar mikroterminaler

Det nya forskningsprojektet ENKLA undersöker möjligheterna med att använda mikroterminaler för omlastning från större lastbilar till mindre elfordon vid hemleveranser i städer. Projektet drivs av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i samarbete med bland andra Gordon Delivery.

ENKLA står för “Fossilfri sista milen leverans av dagligvaror i städer: omlastning i dess enklaste form” och kommer testa och utvärdera nya omlastningskoncept för hemleveranser i städer med eldrivna fordon. Utmaningen med sådana sista milen-transporter är att de ofta kräver obrutna kylkedjor och hantering av tunga varor. Dessutom ligger ofta plocklagren långt från stadskärnorna.

Därför ska ENKLA-projektet undersöka mikroterminaler. Mikroterminalerna kan fungera som nav där varor överförs från större fordon till mindre elfordon, vilket har potential att både öka effektiviteten och sänka kostnaderna. Målet är att kunna nå ut med samma antal leveranser med samma räckvidd utan att tunga batterier begränsar fordonens lastvikt.

Svårigheten med att använda mikroterminaler har historiskt sett varit höga kostnader. I det här projektet ska man undersöka enkla former av omlastningsterminaler som utnyttjar befintlig och outnyttjad infrastruktur i städerna, såsom parkeringsplatser, hus och andra ytor som normalt inte används under vissa delar av dagen.

Projektet är ett samarbete mellan flera aktörer inom transport- och logistiksektorn. Projektet leds av VTI och inkluderar Gordon Delivery med sina eldrivna E-Tron-lastbilar, Svenska Bostäder, Skandia Fastigheter och OK-Q8. Projektet finansieras av Trafikverket och sträcker sig från november 2023 till januari 2026.

Förutom de projektpartners som är direkt involverade, finns en referensgrupp kopplad till projektet med representanter från Closer vid Lindholmen Science Park, HUI Research, Stockholms Stad, Clean Motion och Svensk Handel.