I fjol knep Coop förstaplatsen som det bolag som uppfattas som mest hållbart av svenska konsumenter, men i år är det återigen IKEA som toppar listan. Postnord är det hållbaraste logistikbolaget enligt konsumenterna, och Matsmart den hållbaraste e-handlaren, det visar resultatet från Sustainable Brand Index.
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesundersökning med fokus på hållbarhet. Studien utgår från såväl miljömässig som social hållbarhet och undersöker konsumenternas uppfattning av hur hållbara olika varumärken är.
Under de senaste fem åren har det stått mellan Ikea och Coop i toppen av rankingen. I år drog Ikea det längsta strået, med Coop på andraplats och Änglamark på tredjeplats.
– Ikea är inte bara ett företag som svenskar älskar i allmänhet utan också ett företag som konsumenterna upplever gör mycket inom många hållbarhetsområden. Från mångfaldssatsningar till hållbara transportlösningar. Ikea har helt enkelt lyckats nå ut med en helhet i sitt budskap, kommenterar Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.
Postnord och Matsmart utmärker sig
Årets starkaste nykomling på listan är Matsmart som tar sig in på en fjärdeplats av totalt 410 varumärken, och som toppar listan i kategorin e-commerce. Matsmarts affärsmodell bygger på att rädda mat och andra produkter från att slängas. Det kan röra sig om produkter som fått felprintade etiketter, ett utgående sortiment eller varor med kort datum.

– Det här är verkligen den finaste utmärkelsen vi hade kunnat få! Hela vår anledning till att finnas till är för att putta matsystemet i en mer hållbar riktning: framförallt genom att se till att ingen mat kastas i onödan, kommenterar Josefin Fridstrand, Sverigechef på Matsmart.
– Det är ett sådant slöseri med resurser att producera mat och konsumentprodukter som inte kommer till användning eller äts upp. Därför är det en jättevinst för klimatet att rädda mat. Och vi arbetar ständigt med att utveckla vår affär för att kunna ta ett större ansvar. Här ser jag att vi har stor potential som e-handel. Bra data och centrala logistikflöden är, hur torrt det än låter, en nyckel för mer effektiv matdistribution med noll svinn, fortsätter Josefin Fridstrand.
Bra data och centrala logistikflöden är, hur torrt det än låter, en nyckel för mer effektiv matdistribution med noll svinn
Postnord uppfattas vara den mest hållbara logistikaktören för tredje året i rad, enligt svenskarna.
– Det är verkligen roligt att vi toppar i rankning över hållbara varumärken igen. Vi arbetar långsiktigt med hållbarhet i allt vi gör – från fordonsinvesteringar och transportinköp till åtgärder för en trygg arbetsmiljö och bra arbetsvillkor. Vi satte tuffa klimatmål för oss själva redan 2009 och genomför en klimatomställning som är i linje med Parisavtalets överenskommelser. Jag vill tro att det är helheten i vårt hållbarhetsarbete som svenska konsumenter ser och uppskattar, kommenterar Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige.
Om utmärkelsen:
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2021 – februari 2022. Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.