Under 2025 inleds flera stora banarbeten på den svenska järnvägen. Trafikverket belyser särskilt Västra stambanan och Malmbanan i den nu fastlagda tågplanen för 2025. Som vanligt strävar man efter att störa tågtrafiken så lite som möjligt, och under vårens arbete på Västra stambanan beräknas drygt 70 procent av trafiken kunna köra.
Nu har Trafikverket fastställt tågplanen för 2025, den årliga sammanställningen av trafikplanering och banarbeten på järnvägsspåren. I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med en ökande mängd ansökningar om att köra tåg. En av de större åtgärderna är Malmbanan, en annan är det omfattande elkraftsanläggningsbytet på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås.
– Vi påbörjar arbetena på Västra stambanan i januari. Det handlar om en nödvändig och efterlängtad upprustning av en av våra viktigaste tågsträckor. På sikt kommer det att ge en mer tillförlitlig trafik, men under tiden vi rustar upp anläggningen innebär det att trafiken påverkas, kommenterar Jon Sundh, avdelningschef järnvägssystem på Trafikverket.
Åtgärderna på Västra stambanan görs för att kunna upprätthålla kapaciteten på sträckan. Myndigheten har samarbetat med järnvägsföretagen och andra aktörer i planeringen inför starten av arbetena. Bland annat har olika trafiklösningar tagits fram för att underlätta för resenärer och godstransporter när kapaciteten minskar. En stor del av godstrafiken planeras till exempel till de timmar på dygnet då det går färre persontåg.
– Jämfört med normal trafik kommer mer än 70 procent av persontågen att gå på Västra stambanan under våren. En siffra som är ett resultat av vårt samarbete inom järnvägsbranschen, mycket handlar om att tillsammans skapa förutsättningar för att så bra som möjligt hantera utmaningen med att kombinera stora nödvändiga banarbeten med en stor efterfrågan på att köra person- och godstrafik, kommenterar Jon Sundh.
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och en viktig länk för både transporter och resor i norra Sverige. Ett av de större arbetena nästa år är spårbytet på sträckan Gällivare-Råtsi, där spåret är slitet. Spårbytet påbörjades 2024 när sträckan Gällivare-Håmojåkk färdigställdes och fortsätter under 2025 med sträckan Håmojåkk-Råtsi.
Malmbanan är också en av de första banorna där det nya signalsystemet ERTMS installeras.