Begagnatsajten Tradera har vuxit starkt sedan man integrerat fraktlösningar i C2C-handeln. Schenker är största fraktpartnern, följt av Postnord, och nu läggs även DHL till på listan. “2020 blir vårt bästa år någonsin omsättningsmässigt. Vårt mål är att konkurrera med hela detaljhandeln, och då är fraktlösningarna helt avgörande för att lyckas”, säger Traderas kommunikationschef Sofia Hagelin.
I takt med att e-handeln ökar växer även second hand-marknaden på nätet. Pandemin och ett ökat hållbarhetstänk bland konsumenterna bidrar också. Enligt den senaste E-barometern handlade 46 procent av alla svenska e-handelskonsumenter begagnat på nätet under 2020.
– Att köpa begagnat är sannolikt ingen fluga utan är här för att stanna. Motivationen för konsumenterna är en kombination av pris, utbud och hållbarhet. Väldigt få drivs uteslutande av en av dessa parametrar – de verkar liksom i symbios. Men givetvis är det så att hållbarhetsfaktorn blir allt viktigare. De yngre konsumenterna ställer betydligt högre krav och det är troligtvis inte bara en åldersfråga utan en generationsfråga att vilja konsumera mer cirkulärt, kommenterar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Enligt honom var konsumenterna mer ambivalent inställd till att handla second hand för 10 år sedan än man är idag.
– Successivt har begagnat blivit allt mer allmängods. I dag är det för lika många en statusmarkör att kunna blanda gammalt med nytt, som att ha den senaste säsongens produkter.
Bästa året någonsin för Tradera
Konsument till konsumentmarknaden (C2C) för begagnat på nätet domineras av traditionella sajter som Tradera och Blocket, och har de senaste åren fått konkurrens av bland annat Facebooks “Marketplace”. Tradera har funnits i 20 år, och hade några år med vikande volymer och röda siffror under början av 2010-talet. Men de senaste åren har tillväxten tagit fart. Mellan 2018 och 2019 växte omsättningen med 15 procent till 318 miljoner SEK, en ökning med drygt 140 procent mot 2014. Under 2020 har tillväxten fortsatt.
– Årsbokslutet kommer inte förrän i sommar, så vi kan inte säga något mer än att tillväxten är ännu bättre för 2020 än 2019, och att vi gör bästa året i Traderas historia, säger Sofia Hagelin.
Drygt 2,5 miljoner användare skickar mer än 11,5 miljoner paket om året via Tradera, som enligt Sofia Hagelin vill ta ledartröjan och driva omställningen till en cirkulär handel.
– Vi ser oss inte först och främst som konkurrenter till andra begagnat-plattformar, utan mer som komplement till dem. Blocket är till exempel jättebra för större produkter som möbler och vitvaror, som man hämtar hos varandra själv, medan vår nisch är mindre varor som skickas per post. Vår konkurrens är hela detaljhandeln med nya varor, och för att lyckas konkurrera med nyhandeln måste vi vara minst lika bra eller bättre när det gäller smidiga fraktlösningar. Det är ett oerhört prioriterat område för oss.
Nytt fraktsamarbete med DHL
Tradera började integrera frakter i säljflödet på Tradera 2017 – då i samarbete med Schenker. Integrerad frakt innebär att konsumenten väljer fraktlösning och betalar för frakten direkt vid köpet. Säljaren kan sedan gå till närmaste ombud för att skriva ut fraktsedel och skicka paketet. Både köparen och säljaren kan sedan följa försändelsen i Traderas gränssnitt. 2019 inleddes även ett samarbete med Postnord och nu i veckan släpptes nyheten att Tradera även inleder samarbete med DHL. Schenker är Traderas största fraktpartner, följt av Postnord och DHL på tredje plats.
– Samarbetet med DHL innebär att vi kan vi erbjuda ett bredare utbud av leveransalternativ och större valmöjlighet för kunderna. Alla steg i den riktningen är viktiga om vi ska kunna konkurrera med nyhandeln.
Omkring 25 procent av allt som säljs på Tradera fraktas idag med sajtens integrerade fraktlösningar. De övriga 75 procenten består av frakter med frimärken, samfrakter av flera vunna auktioner, DHL och paket som avhämtas.
– Andelen kunder som väljer integrerad frakt ökar hela tiden. Det är framförallt de senaste två åren som vi fått ett rejält uppsving, och det går hand i hand med satsningen på fraktlösningar, konstaterar Sofia Hagelin.
Av Hilda Hultén