Trafikverket häver kontrakt i Västlänken

Trafikverket har länge kämpat med skenande kostnadsökningar och förseningar i arbetet med tågtunneln Västlänken. Nu är tålamodet och förtroendet slut och myndigheten häver kontraktet med entreprenören WLC för etapp Korsvägen. Västlänkens senaste kostnadsprognos ligger på nära 50 miljarder kronor.

Trafikverket häver de kontraktet med entreprenören WLC, som ansvarat för etapp Korsvägen. Etappen har lidit av stora kostnadsökningar och förseningar. De senaste fem åren har myndigheten därför genomfört flera granskningar för att få förklaringar av.

Den senaste granskningen visar på systematiska brister och felaktigheter som företaget inte kunnat ge rimliga svar på. För myndigheten är förtroendet förbrukat så de hävde kontraktet igår, 18 september.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, kommenterar Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket.

Myndighetens egen granskning visar att ”entreprenören WLC på ett medvetet och illojalt sätt har gynnat egna och närstående bolag genom upphandlingar inom konsortiet. Entreprenören har även sett till sin egen vinning i val av tekniska lösningar samt haft höga påslag i flera led. Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd.”

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg, kommenterar Patrick Guné.

Arbetet med tågtunneln Västlänken har varit allt annat än smärtfritt för Trafikverket. 2023 meddelade myndigheten att arbetet försenats med fyra år, till 2030. Förklaringen då var att man sagt upp kontraktet med entreprenören för delprojekt Haga pga allt värre förseningar. Samtidigt ökade totalkostnaden med 20-35 procent.

Projektets ursprungsbudget bedömdes i 2009 års prisnivå till 20 miljarder. Trafikverket bedömer i september 2025 att Västlänkens kostnadsprognos uppgår till 49,3 miljarder kronor i dagens prisnivå när återkraven på 7,5 miljarder i flera kontrakt är inräknade. Myndigheten ska återkomma med en rekommendation på hur finansieringen av kostnadsfördyringen av Västlänken kan ske i förslag till Nationell Plan, den 30 september. Målet är fortsatt färdigställande 2030.