Tågtunneln Västlänken i Göteborg försenas med ca fyra år, till 2030. Det visar Trafikverkets nya bedömning efter att entreprenören för delprojekt Haga släpptes pga allt värre förseningar. Samtidigt ökar totalkostnaden med 20-35 procent.
Det var i januari i år som Trafikverket beslutade att häva kontraktet med entreprenören AGN Haga, som då hade ansvar för att bygga Västlänkens deletapp Haga. Orsaken var en längre period av omfattande och växande förseningar. Sedan dess har myndigheten arbetat med en reviderad tid- och kostnadsanalys för hela projektet.
Västlänken skulle enligt den ursprungliga planen ha stått färdig under 2026. Enligt den nya analysen kan hela Västlänken tas i drift under 2029-2030, med mest trolig sluttid 2030.
– Vi har arbetat intensivt och fokuserat på analys och bedömningar för att kunna landa i en uppdaterad prognos. De risker som fallit ut och att nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften gör att Trafikverket idag bedömer att vi behöver planera för en senarelagd sluttid, kommenterar Bo Larsson, projektchef för Västlänken.
Myndigheten bedömer att delar av projektet kommer kunna färdigställas tidigare Det gör det möjligt att tillföra kapacitet till systemet genom att en tillfällig säckstation skapas för Göteborgs centralstation, som kan tas i bruk 2026.
Projektets ursprungsbudget bedömdes i 2009 års prisnivå till 20 miljarder. Den nya bedömningen är ett spann på 24,1 till 27,1 miljarder, med en trolig kostnad på 25,7 miljarder. I dagens prisnivå landar den troliga totalkostnaden på 36,5 miljarder kronor. Det innebär en ökning på mellan 20 till 35 procent.
Det finns fortfarande flera osäkerheter framöver. Till exempel omvärldsfaktorer i form av ökade kostnader för material och arbete, ej upphandlade kontrakt och en omstart av etapp Haga. Myndigheten har också en pågående konflikt med entreprenören i delprojekt Korsvägen om färdigställandedatum.
Fakta: Västlänken
Trafikverket bygger en åtta kilometer lång järnväg för pendel- och regiontåg. Drygt sex kilometer går i tunnel under centrala Göteborg. Tre nya stationer byggs under mark vid Korsvägen, Haga och Göteborgs central.
Deletapp Haga omfattar 1 700 meter tunnel varav 250 meter betongtunnel i jord och lera samt en ny underjordisk station i Haga. Entreprenaden är en av Västlänkens fyra byggentreprenader.