Trafikverket presenterar förslag till nationell infrastrukturplan

Trafikverket lämnade idag över förslaget till nationell plan för transportinfrastruktur för perioden 2026-2037 till regeringen. En total budget på 1 200 miljarder kronor ska rensa upp underhållsskulden och höja transportkapaciteten på både vägar och järnväg. Bl a ska stamvägnätets bärighet höjas till 2030 så att tyngre transporter kan köra på vägarna.

– Det är en betydande satsning som vi presenterar i förslaget till nationell plan idag. Den ger oss möjlighet att ta igen det mångårigt eftersatta underhållet på våra vägar och det görs en omfattande satsning på järnvägen. Samtidigt kan vi stärka totalförsvaret och förbättra klimatanpassningen, kommenterar Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.

500 miljarder till järnvägen

Trafikverket vill satsa 500 miljarder kronor på underhåll och investeringar i järnvägen under den kommande planperioden. Arbetet med att beta av underhållsskulden kan enligt planen vara avklarat till år 2050, förutsatt kontinuerliga resurstillskott och att andra järnvägsaktörer förverkligar sina planer.

Arbetet med att rulla ut det nya signalsystemet ERTMS fortsätter, systemet ska implementeras successivt fram till år 2042.

Tyngre vägtransporter

Myndigheten föreslår också flera kapacitetshöjande åtgärder för både väg och järnväg. En målsättning är att allt eftersatt vägunderhåll ska vara åtgärdat innan perioden är slut, alltså senast år 2037.

Till 2030 ska stamvägnätets bärighet höjas till bärighetsklass BK4. Det möjliggör tyngre transporter på vägarna vilket ska stärka både näringslivet och totalförsvarets kapacitet. Först ut blir sträckor där Försvarsmakten identifierat särskilda behov.

Vägarna får fler insatser enligt planförslaget, bland annat fler 2+1-vägar för att separera mötande trafik, anpassade hastighetsgränser och hastighetsövervakning och säkra sidoområden.

Klimatanpassningar

16 miljarder går till riktade miljöåtgärder som bättre ljuddämpning i fasader, bullerreducerande beläggning på vägar, säkra passagemöjligheter för djur och infrastrukturmiljöer som främjar artrikedom. 5 miljarder är öronmärkta för klimatanpassning av vägar genom åtgärder som trädsäkring, erosionsskydd och rensning och byten av trummor för avvattning. Även järnvägen får medel för klimatanpassning genom åtgärder som utbyte av trummor till nya med större radie samt erosionsskydd.

Kostnadseffektiviseringar

Årets planförslag fokuserar på att varje investerad krona ska ge största möjliga nytta, byggt på ett systemperspektiv där hela transportkedjan vägs in. Nytt för i år är att principen om samhällsekonomisk lönsamhet får större genomslag än tidigare när investeringar väljs ut. Det innebär att 20 miljarder kronor frigörs för mer samhällsekonomiskt motiverade insatser samtidigt som ett antal investeringar som tidigare var med i planen utgår.

Planförslaget går nu ut på remiss till berörda instanser. Remissynpunkter kommer att lämnas till regeringen, som förväntas fastställa planen under våren 2026.