Från och med imorgon den 7 november kan Svenska Transportarbetareförbundet blockera all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra svenska hamnar. Blockaden är en sympatiåtgärd med IF Metall, som ligger i strejkkonflikt med Tesla sedan slutet av oktober.
Teslas svenska säljbolag TM Sweden AB har i flera års tid vägrat att teckna kollektivavtal med IF Metall, något det amerikanska bolaget försvarar med att man har en global policy mot kollektivavtal. Sedan den 27 oktober har IF Metall därför utlyst en strejk på alla Teslas anläggningar i Sverige, och i samband med den pågående konflikten har IF Metall begärt sympatiåtgärder från Transport.
– För Transport är det en självklarhet att backa IF Metall när de ber om stöd. I Sverige och på svensk arbetsmarknad har vi kollektivavtal – det kommer Transport alltid att stå upp för. Tesla-anställda ska givetvis också omfattas av säkra och schyssta villkor, kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Sympatiåtgärderna gäller en blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i följande fyra svenska hamnar:
Malmö – (Copenhagen Malmö Port AB)
Södertälje – (Södertälje Hamn AB)
Göteborg – (Logent Ports & Terminal AB Göteborg)
Trelleborg – (Trelleborg Hamn AB)
Sympatiåtgärden träder i kraft den 7 november 2023 klockan 12.00 och gäller till dess att annat meddelas eller att ett kollektivavtal tecknats mellan IF Metall och Tesla.
Var femte elbil en Tesla
Blir blockaden och strejken långvarig så kan det påverka Teslas försäljning i Sverige. Hittills i år (januari-oktober 2023) har drygt 17 000 Teslabilar nyregistrerats i Sverige – av totalt drygt 90 600 nyregistrerade elbilar, enligt Mobility Swedens statistik. Det motsvarar en marknadsandel på omkring 18,8 procent för segmentet elbilar. Teslas modell Y är också årets mest sålda elbilsmodell, med 14 078 nyregistreringar hittills under 2023.
Enligt tidningen Transportarbetaren har IF Metall och Tesla återupptagit förhandlingarna sedan strejken bröt ut. Detta påverkar dock inte planerna på att sätta blockaden i verket, enligt Tommy Wreeth.
– Vi drar inte tillbaka vårt varsel för tillfället. Att man är beredda att förhandla är inte samma sak som att man är beredda att teckna avtal, säger han till Transportarbetaren, och avslöjar att blockaden kan komma att utökas framåt om konflikten fortsätter.
Omstyrda flöden
Enligt bland annat DN så har Tesla planerat om sina transportflöden till följd av den hotande blockaden: Till Södertälje och Trelleborg kommer i normala fall omkring ett fartyg i veckan med Tesla-bilar, men i nuläget finns inga Tesla-volymer inbokade under den kommande veckan i Malmö, Trelleborg eller Södertälje, enligt tidningen.
Om Tesla tvingas till att teckna kollektivavtal i Sverige så blir det inte första gången som ett amerikanskt bolag vikt sig för den svenska modellen: När Amazon etablerade sitt nordiska centrallager med TPL-aktören Kuehne Nagel i Brunna 2020 så ar det första gången någonsin som ett Amazon-lager haft kollektivavtal.
Av Hilda Hultén