Igår presenterade regeringen flera skatteförslag inför höstens budgetförhandlingar. Branschorganisationen Transportföretagen ser positivt på att man vill sluta indexera elskatten, men kräver mer. För att främja elektrifieringen vill de se att laddning av tunga elfordon helt ska befrias från skatt.
Under måndagen den 22 april remitterade regeringen flera nya skatteförslag inför höstbudgeten. Bland förslagen finns en sänkt ersättningsnivå för expertskatt för att behålla internationell nyckelkompetens. skattesänkningar på jordbruksdiesel, arbetsinkomster, pension samt sänkt flygskatt. Men för Transportföretagen är det särskilt ett förslag som sticker ut. Regeringen föreslår att man helt slopar indexeringen på energiskatten på el, som i vanliga fall räknas upp årligen utifrån den allmänna prisutvecklingen (KPI).
Enligt branschorganisationen har Sverige en av världens högsta skatter på el, man var därför kritiska när den höjdes med drygt nio procent vid årsskiftet.
– Att nu helt slopa uppräkningen är positivt. När samhället ska ställa om till en kraftigt ökad användning av fossilfri el blir det bakvänt att kraftigt höja en redan hög skatt. För transportsektorn är en hög elskatt en effektiv bromskloss för omställningen, kommenterar Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen.
– Men regeringen borde underlätta ytterligare för transportsektorns elektrifiering. Idag är el som används i spårtrafik och i hamnar (s k landström) skattebefriad, eller kraftigt nedsatt. Det är bra, men regeringen bör även skattebefria el som går till laddning av elbussar och ellastbilar i yrkestrafik, avslutar Mårten Bergman.