Trendbrott: fler svenskflaggade lastfartyg 2024

Under 2024 ökade antalet lastfartyg på minst 100 brutto i den svenska handelsflottan med 4 fartyg till 117 totalt. Det är första gången kategorin ser en ökning sedan 2018. Den totala svenskregistrerade handelsflottan ökade med 3 fartyg till 313. Totalen drogs ner av passagerarfartygen som minskade med 1. Det visar ny officiell statistik från Trafikanalys.

Enligt en rapport från Lighthouse 2022 har antalet svenskflaggade skepp sjunkit dramatiskt de senaste 50 åren, vilket är problematiskt ur ett beredskapsperspektiv då Sverige i transportsammanhang är att betrakta som en ö. För att öka svenskflaggningen har regeringen satsat på att slopa stämpelskatten och förenkla in- och uthyrning av obemannade fartyg.

Enligt ny statistik från Trafikanalys ökade den svenska handelsflottan av fartyg på minst 100 brutto under 2024 från 310 till 313 fartyg. Ökningen kommer helt från flottan med lastfartyg som ökade för första gången sedan 2018, från 113 till 117 fartyg. Antalet passagerarfartyg däremot minskade med 1 till 196.

– Det har varit relativt små förändringar i antalet fartyg i den svenska handelsflottan på minst 100 brutto under de senaste 10 åren, den mer långsiktiga trenden sedan 70-talet visar på färre antal fartyg med minskad transportkapacitet. Under 2024 ökade dock antalet fartyg för första gången sedan 2018. Under en längre tid har det varit lastfartygen som bidragit till minskningarna. Det var däremot dessa som bidrog till ökningen under förra året, både antal fraktfartyg och total lastkapacitet ökade, då nybyggda fartyg tillkommit. De svenskregistrerade handelsfartygens andel av den totala världshandelsflottan är 0,15 procent, mätt i kapacitet (Bruttodräktighet), kommenterar Henrik Petterson, statistiker på Trafikanalys.

Hela handelsflottan, inklusive fartyg under 100 brutto, uppgick till 593 fartyg per den 31 december 2024.

Antal svenskregistrerade handelsfartyg den 31 december 2014-2024 samt deras samlade bruttodräktighet. Fartyg med en bruttodräktighet om minst 100. Källa Trafikanalys.

Fartygen har i regel en lång livslängd. Medelåldern för den svenskregistrerade handelsflottan på minst 100 brutto var oförändrat 47 år. Endast 18 procent av fartygen var yngre än 15 år och nästan hälften var äldre än 40 år.

Den officiella statistiken över fartyg omfattar samtliga svenskregistrerade handels- och specialfartyg, samt när det gäller fartygens användning inkluderas även utlandsregistrerade handelsfartyg i svensk regi.