Den globala e-handelsmarknaden väntas växa med närmare 65 procent mellan 2023 och 2027, då den beräknas nå ett marknadsvärde på 6,3 biljoner USD. Kina är den snabbast växande marknaden med en årlig tillväxt på 17,3 procent CAGR, och väntas inom kort köra om USA i omsättning, enligt en rapport från Flyers Online.
Flyers Online har sammanställt en trendrapport kring till den globala e-handelstillväxten, som visar att e-handeln kommer att öka med 64,69 procent mellan år 2023 och 2027. Totalt väntas den globala e-handeln omsätta 6,3 biljoner USD år 2027, enligt rapporten.
USA är idag den största e-handelsmarknaden, och väntas omsätta 918 miljarder USD under 2023. Med en årlig tillväxttakt (CAGR) på 11,5 procent kommer den amerikanska e-handelsmarknaden växa till 1,56 biljoner till 2027. Kina har dock den största väntade marknadstillväxten, med 17,3 procents tillväxt (CAGR) per år, främst drivet av elektroniksektorn. Det innebär att den kinesiska marknaden väntas fördubblas till år 2027, till 1,73 biljoner USD, och därmed passera USA som världens största e-handelsmarknad.
Amerikaner handlar mest
När det gäller konsumtion per capita så ligger USA högst, där konsumenterna i snitt spenderar nära tio gånger mer än Kinas befolkning i snitt per år: Amerikanerna spenderar i snitt 53 000 per år på nätet, mot blygsamma 5 400 dollar per år för kinesiska konsumenter. Globalt ligger snittkonsumtionen på 14 200 dollar per år.
Flyers Online har även tittat på olika sektorer, som visar att mode och elektronik är de största segmenten, med en omsättning på närmare en en biljon USD vardera. Livsmedel väntas växa med 24,8 procent per år globalt till år 2020, vilket innebär en tiodubbling av marknaden mellan 2017 och 2027.