Sveriges kanske viktigaste järnvägssträcka: den två km långa sså kallade “getingmidjan” mellan Centralstation och Stockholm Södra i Stockholm öppnade idag för trafik, efter fyra års ombyggnation.
– Det komplexa har förutom det tekniska genomförandet, varit själva logistiken. Och då inte bara projektdelen att få broarna på plats utan logistiken av människor vid de avstängningar som varit, sa Ali Sadeghi chef för verksamhetsområde Investering på Trafikverket vid invigningen, där han representerade projektet tillsammans med projektchefen Kent Sahlman på Trafikverket, och Fredrik Björckebaum på entreprenören och järnvägsbyggaren Implenia.
Ombyggnaden har pågått sedan 2016, med ett år av förberedelser och förstärkningsarbeten, och sedan tre år då järnvägssträckan varit helt avstängd under åtta veckor under sommaren – med stor påverkan på tågtrafiken. Entreprenörer som Infranord, Implenia, Sweco och Trafikverkets egen personal har då arbetat dygnet runt, i treskift, med att byta ut hela brosektioner, rusta upp tunnlar, och hela järnvägsanläggningen med millimeterprecision.
– Jag har sett mycket i den här branschen och det här är faktiskt unikt: att byta ut en järnvägsbro mitt i centrala Stockholm, med åtta växlar på. Normalt sett har man inte ens växlar på en bro, det är ett väldigt speciellt jobb, konstaterade Kent Sahlman, som på invigningen grundligt tackade alla medarbetare och entreprenörer för väl genomfört arbete.
Mål: ett robustare järnvägssystem
Uppdateringen av getingmidjan kommer inte direkt innebära ökad kapacitet genom Stockholm – den stod i stället Citybanan för, som stod färdig 2017, och som flyttade bort pendeltågen från den smala passagen mellan Riddarholmen och Gamla stan. Men däremot är en drygt 70 år gammal järnvägsanläggning känslig, och den nya anläggningen – med en livslängd på 80 år, kommer förhoppnings bidra till ökad punktlighet och robusthet i systemet – särskilt eftersom små störningar här fortplantar sig långt ut.
– 8 av 10 tåg antingen startar eller slutar i Stockholm, vilket gör att den här sträckan är så oerhört central. Händer det nåt där påverkar det hela trafiksystemet, sa Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket som också deltog på invigningen tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth och representanter för SJ och MTR.
Pandemi störningsmoment
Trots pandemin klarade projektet att få allt plats i tid och att få tågen att rulla – men inte utan insatser. Projektet har påverkats på flera sätt, bland annat då Estland – där projektets järnvägsbroar byggts – stängde gränsen i mitten av mars. Det innebar att svenska projektdeltagare inte kunde besöka fabriken för att kontrollera så allt blir rätt.
– Eftersom det här är en samhällsviktig verksamhet tog vi kontakt med Regeringskansliet och UD, vilka i sin tur tog kontakt med estländska myndigheter och då fick dispens på vissa villkor, berättar Kent Sahlman.
Villkoren krävdes läkarundersökningar, speciella transporter och en egen logistik för besökarna i Tallin där de skulle vara för dig själva särskilda hotell etc.
– Vi skulle ha kunnat smitta ner anläggningen i Tallin med flera hundra anställda, säger Kent Sahlman.
Omkostnaderna för de extra pandemiåtgärderna var inte “så stora” som man skulle kunna tro, enligt Kent Sahlman. Budgeten för hela projektet ligger på 3,1 miljarder SEK.
Lyckat infrastrukturprojekt
Under invigningen var det många som – lät det som med viss förvåning – konstaterade att det var ett väl genomfört och lyckat projekt – trots sällan skådade tekniska och logistiska utmaningar. Det i sig kan kan ha varit en framgångsfaktor, menar projektchefen.
– Man har plockat in de duktigaste. Det är de här vi har i Sverige, och de är duktiga, det kan man bara konstatera. De löser problemen, säger en stolt Kent Sahlman.
Ett rigoröst förberedelsearbete har också varit en framgångsfaktor – och något andra projekt kan lära sig av.
– Just det att kunna riskhantera och hela tiden tänka “Vad kan gå snett” och försöka att hitta lösningar på det så att man är förberedd. Det är det viktiga för att klara tidskritiska arbeten. Det har varit en viktig framgångsfaktor, säger Kent Sahlman, som tyckte det var skönt att det värsta nu är över – helt färdigt är visserligen projektet först 2021, men nu rullar tågen.
– Det känns som en stor lättnad, det har varit spännande in i det sista.
Av Klara Eriksson