Vembla, som erbjuder snabba hemleveranser av livsmedel, och elfordonsföretaget Vässla har ingått ett partnerskap på den svenska marknaden, där Vässlas elcyklar ska användas för leverans från livsmedelsaktörens darkstores.
Vembla är en av de svenska startup-bolagen inom snabba hemleveranser av livsmedel, med idag tre darkstores i Stockholmsområdet, och ytterligare två på gång i Stockholm och Malmö. Nu väljer Vembla att ingå i ett samarbete med en annan svensk startup: Vässla, som innebär att deras bud kommer att använda sig av Vässlas elcyklar, enligt en prenumerationsmodell.
– För att attrahera nya och behålla duktiga leveransbud är det avgörande för oss att kunna erbjuda bra arbetsvillkor. Med Vässla Bike får våra bud tillgång till en helt elektrisk cykel av premiumkvalitet som är såväl smidig som rolig att åka på. Våra bud är jättenöjda överlag, vilket innebär att många väljer att stanna hos oss, säger Malcolm Englund, Darkstores Operations Manager på Vembla, i ett pressmeddelande.
Vemblas leveransbud hämtar ut sina elcyklar varje morgon. Efter arbetsdagens slut återlämnas cyklarna som kontrolleras och servas så att de är redo för nästa arbetspass. På så sätt kan Vembla se till att cyklarna förblir säkra att åka på och att leveransbuden kan arbeta utan att störas av avbrott.
– Partnerskapet illustrerar hur ett modernt företag som Vembla, med sitt nytänkande kan förändra en så traditionell marknad som livsmedelsmarknaden, utan att tumma på miljön, kommenterar Sara Öskog, General Manager på Vässla Sverige.
Vässla grundades 2017 av Rickard Bröms, och har huvudkontor i Stockholm.