Byggandet av det miljövänliga Viking Glory går framåt och fartyget närmar sig första provturen. Det drivs med LNG och har en fraktkapacitet på 1 500 meter och passagerarkapacitet på 2 800 resenärer.
På XSI-varvet i Xiamen växer det 222,6 meter långa Viking Glory fram och närmar sig första provturen. Det LNG-drivna fartyget kommer ha en fraktkapacitet på 1 500 meter för roro-transporter och kunna transportera 2 800 passagerare. För Viking Lines team på plats är dagarna fulla av inspektioner och granskningar för att leda arbetet rätt.
– Vi har dagligen en stor mängd inspektioner och tester av olika system och automation. Vi granskar interna- och externa dörrar, ser över målnings- och isoleringsarbeten, sprinkler- och ventilationssystem, kabeldragningar och inkopplingar. Dag för dag går arbetet framåt och fartyget börjar ta form. Det inspirerar oss mycket, kommenterar Kari Granberg, Viking Glorys projektchef på plats i Xiamen.
Nästa steg i byggnadsarbetet är att testa Azipod-framdrivningssystemet, kyla ner LNG-tankarna och bunkra LNG inför första provturen som ska genomföras i juni i år. Framdrivningssystemet som görs av ABB ska göra fartyget lättare att manövrera i hamnar och minska vibrationer och bullernivåerna. Även spillkylan från LNG ska återanvändas till luftkonditionering, kyldiskar och liknande.
– Vi är mycket glada över att vi kommit så långt i arbetet. Vissa utmaningar har vi haft på grund av pandemin, men det har löst sig. Här på site Office är vi just nu 20 personer. Några till är på inkommande, men det är utmanande att resa hit på grund av de stränga karantänsrestriktionerna, kommenterar Kari Granberg, projektchef.
Fartyget ska levereras i slutet av 2021 och börja trafikera linjen Åbo-Åland-Stockholm i början av 2022.