Volvokoncernen och Renault Group har tecknat avtal om ett nytt joint venture baserat i Frankrike som ska utveckla en ny generation av lätta, eldrivna och uppkopplade transportfordon. Fordonen byggs på en helt ny plattform som erbjuder hög modularitet för olika karosstyper. Längre fram ansluter även rederikoncernen CMA CGM.
Projektet är ett svar på Frankrikes 2030-arbete som bjudit in företag att lämna projektförslag i linje med målen för innovation och elektrifiering. Projektet har mynnat ut i ett JV-bolag mellan Volvo och Renault, längre fram även CMA GM, som ska utveckla en ny generation av elektrifierade och mjukvarudefinierade lätta skåpbilar.
Fordonen kommer byggas på en ny helt elektrisk LCV-skateboardplattform som kommer erbjuda hög modularitet för olika karosstyper till låg kostnad. Den mjukvarudefinierade fordonsarkitekturen med uppkopplade tjänster ska enligt företagen ge fordonen oöverträffade funktioner för att övervaka leveransaktiviteten och användarnas produktivitet.
– Vi är glada över att ta ytterligare ett steg i vår resa mot hållbara transportlösningar genom den planerade etableringen av ett nytt bolag. Volvokoncernen är angelägen om att fortsätta erbjuda sina kunder kompletta transportlösningar som hjälper dem att minska koldioxidutsläppen i sina värdekedjor. Vi ser en växande efterfrågan på rena, effektiva och säkra stadstransporter. Partnerskap och samarbeten är nyckeln till att uppnå detta, kommenterar Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvo.
Renault Group och Volvokoncernen har tecknat ett bindande avtal om att starta det nya bolaget där de inledningsvis äger 50 procent av aktierna var. Planen är att investera 300 miljoner euro vardera under de kommande tre åren. Det framtida företaget ska verka under sin egen företagsidentitet och vara baserat i Frankrike.
Rederikoncernen CMA CGM tecknar en icke-bindande avsiktsförklaring om att gå med i det nya företaget och investerar 120 miljoner euro genom sin energifond Pulse. De ska hjälpa det nya företaget att bygga lämpliga lösningar som passar alla transport- och leveranskedjeaktörers behov.
– Detta är ett omfattande och innovativt partnerskap: vi investerar inte bara i detta projekt, utan vi kommer också att bidra med vår kunskap och expertis för att säkerställa inkommande och utgående logistik, medan vissa av deras fordon i slutänden kan användas för att minska koldioxidutsläppen i vår flotta, kommenterar Rodolphe Saadé, ordförande och vd för CMA CGM Group.
JV-bolaget ska enligt planen dra igång verksamheten i början av 2024, beroende på slutförandet av alla myndighetsprocesser. CMA CGM:s inträde i bolaget är villkorat av att godkännandeprocessen kan slutföras.
Av Emanuel Lehtonen