Svenska Liquid Wind har stora planer för att tillverka grön metanol, och många rederier verkar se metanol som ett framtidsbränsle. Ett av dem är Wallenius Wilhelmsen, som nu beställer fyra fartyg som kan drivas på metanol, med option på åtta till.
Avsiktsförklaringen gäller fyra “dual fuel” roro-fartyg som kommer drivas på metanol från start, och option på åtta fartyg till från Jinling Shipyard (Jiangsu). De första fartygen kommer att börja levereras från och med andra halvåret 2026.
– Det finns ett akut behov av att vår bransch förändras under de närmaste åren. Som företag är vi fast beslutna att forma denna bransch och leda vägen för att effektivt dra nytta av förändrade omständigheter, när vi växer med kunder och partners som delar vår resa, kommenterar Lasse Kristoffersen, vd.
Rederiets målsättning är att kunna leverera en transport till sjöss med nettonollutsläpp senast 2027, och de nya fartygen är en del av det. De fyra första beställda fartygen kommer kunna gå på alternativa bränslekällor, såsom metanol, vid leverans. Men de kommer också att vara ammoniakklara (ett annat lovande grönt sjöfartsbränsle) och kommer att kunna konverteras så snart ammoniak blir tillgänglig på ett säkert sätt.
– Vi samarbetar redan med våra kunder för att minska utsläppen genom biobränsle och med de nya fartygen kan vi påskynda detta mot netto-noll. Det kräver nya och dyrare bränslen, men både vi och våra kunder är fast beslutna att säkra detta så snart det kan göras tillgängligt, kommenterar Xavier Leroi, EVP & COO Shipping Services på Wallenius Wilhelmsen.