Warehousefinder – “Tinder” för tredjepartslogistik

Startupbolaget Warehousefinder är en ny matchningstjänst som ska föra ihop tredjepartslogistiker och passande kunder, och på så vis göra TPL-branschen mer effektiv. I veckan drar pilotförsöken igång, initialt med fem anslutna TPL-företag.

– Vi ser ett jätteintresse från TPL-företagen för det här, säger Anders Mesch, en av medgrundarna bakom tjänsten.

Av Hilda Hultén

Warehousefinder grundades 2020 av de tre logistikkonsulterna Anders Mesch, Simon Gustavsson och Fredrik Wester, tillsammans med systemexperten Tim Edgren och programmeraren Erik Hansson.

– Vi har all kompetens inhouse. Jag, Simon och Fredrik har alla bakgrund inom TPL, och har sett saker som skulle kunna fungera bättre. Först och främst så är det väldigt få som tjänar pengar i branschen, även bland de som omsätter mycket är lönsamheten ofta dålig.

Det är väldigt få som tjänar pengar i branschen, även bland de som omsätter mycket.

Enligt Anders Mesch finns flera gemensamma nämnare för de som lyckas nå lönsamhet, liksom för de som misslyckas.

– De olönsamma aktörerna har ofta låg IT-mognad och jobbar inte sällan i kundernas system, med diversifierade kunder. De har ingen aktiv försäljning, utan en tendens att säga ja till alla förfrågningar, oavsett hur behoven matchar med deras övriga verksamhet. De lagerför därför ofta kunder med försäljningstoppar under samma tid på året, eller blandar olika produkter som damunderkläder, hundmat och bildäck på samma lager. Skalbarheten blir då i stort sett noll och det blir omöjligt att finna synergier i hanteringen.

De olönsamma TPL-aktörerna erbjuder heller sällan specialisering eller värdeadderande tjänster – som skulle addera lönsamhet.

Specialisering framgångsfaktor

Lönsamma TPL-aktörer däremot, menar Anders Mesch, är ofta specialiserade, och väljer ut och bearbetar kunder de vill ha in. De säger också nej till kunder som inte passar in, och kanske har fel produkttyper eller peakar under fel säsonger.

– Vi vill hitta ett sätt att göra så att kunder kan matchas med TPL-are som förstår deras affär, och har rätt lokal och systemlösning för att hantera just dessa flöden.

– Vi vill hitta ett sätt att göra så att kunder kan matchas med TPL-are som förstår deras affär, säger Anders Mesch.

På Warehousefinder ska tredjepartslogistiker som har ledig lagerkapacitet kunna registrera sig på sajten, och sedan ska kunder som letar efter en TPL-lösning beskriva sina behov och på så vis matchas med rätt TPL-leverantör. Matchningen görs på en rad parametrar, som produkttyp, volymer, omsättning, normal orderstorlek, distribution, antal SKU, ordertider, inleveransfrekvens och försäljningstoppar. 

– Tanken är att tjänsten ska vara gratis för varuägarna, som beskriver sina behov och sedan får offerter från lämpliga TPL-företag.

TPL-aktörer vars kapacitet matchar med behovet får en avisering, och betalar sedan för att få matchningen “upplåst” och tillgång till all information om kunden.

– Vi står bara för själva matchningen, själva införsäljningen och kontraktsutformningen får parterna själva sköta.

Pilottester igång

I januari drar pilotförsöken igång, initialt med fem TPL-aktörer registrerade.

– Vi har ägnat 1,5 år att utveckla tjänsten och plattformen, och tror att vi har hittat en bra lösning. Nu ska vi se hur tjänsten fungerar i verkligheten innan vi skalar upp den och öppnar upp för fler TPL-aktörer att ansluta sig.

Bättre matchning vinner alla på, menar Anders Mesch.

– På sikt leder det till en starkare och mer lönsam TPL-bransch, med nöjdare kunder.

Av Hilda Hultén