Jernhusen bygger en 25 000 kvm stor spåransluten cross-dockterminal åt logistikbolaget Westerman Multimodal Logistics vid Västerås kombiterminal, som ska stå klar 2026. Westerman tar även över som terminaloperatör för kombiterminalen, som driftats av Sandahls sedan 2022. I det 25-åriga hyresavtalet ingår även en upprustning av den befintliga kombiterminalen, med anpassning för Westermans behov.
Kombiterminalen i Västerås står inför en omfattande modernisering: I slutet av juni tecknade fastighetsägaren Jernhusen ett 25-årigt hyresavtal med Westerman Intermodal Logistics om att bygga en 25 000 kvadratmeter stor crossdockterminal, som beräknas stå klar för inflyttning i slutet av 2026.
Västerås Kombitermnial ligger på Saltängsvägen i sydvästra västerås, mellan hamnen och logistikområdet Hacksta, där bl a Ica har sitt centrallager. Termialen driftades av Västerås Hamn fram till 2022, då Sandahlsbolagen tog över som terminaloperatör. Men från och med 2026 kommer alltså Westerman att blir ny terminaloperatör i Västerås. Den nya terminalen blir en viktig del av Westermans transportkorridor, som knyter samman Västerås med företagets övriga terminaler i Malmö, Laar, Tyskland och Verona, Italien.
– Satsningen i Västerås stödjer vår strategi att bygga en effektiv och miljövänlig transportkorridor genom Europa, kommenterar Lambert van Dieren, vd för Westerman Multimodal Logistics.

Som en del av hyresavtalet anpassar Jernhusen även den befintliga kombiterminalen på totalt ca 40 000 kvm efter Westerman Multimodal Logistics behov. Befintlig terminal kommer att vara fungerande under hela byggperioden. När crossdocken är byggd kommer både lager- och omlastningsterminalen samt den intermodala terminalen att drivas av Westerman.
Ambitionen är att Westermans verksamhet både ska kunna omhänderta nya samt befintliga kunder inom området. Terminalen ska erbjuda tågvagnhantering, lagringtjänster, crossdocking och värdeadderande logistik och kombiterminalen ska
också fungera som torrhamn och inlandsterminal för containerrhantering, med sin direktanslutning till Göteborgs hamn.
Spåransluten crossdock
Westerman är ett familjeägt företag med bas i Nieuwleusen i Nederländerna, och har tidigare etablerat en liknande multimodal, spåransluten terminal i Malmö, som 2021 utsågs till finalist för utmärkelsen Årets Logistiketablering. Den nya crossdockterminalen i Västerås får ett utvecklat infartsspår och järnvägsspår inomhus för effektiv omlastning från konventionella godsvagnar. Ett stort lasthus med 36 lastportar, som fungerar som en väderskyddad sluss för både personal och varor utvecklas samtidigt.
Jernhusen investerar ca 300 miljoner SEK i projektet. Den nya fastigheten utrustas med solpaneler på taket och planen är att byggnaden ska nå miljöklassningen Breeam Excellent.
De intermodala transporterna, där omlastning sker från tåg till lastbil eller omvänt utvecklas för att fungera ännu bättre än i dag. Det ger industrin i regionen stärkt tillgång till hållbara logistiklösningar och möjligheter att ytterligare minska sitt klimatavtryck.
Enligt Jernhusens beräkningar kan den nya anläggningen bidra till en årlig koldioxidbesparing på drygt 13 000 ton koldioxid.
– Avtalet ligger helt i linje med Jernhusens mål om att bidra till fler transporter på järnväg och till en mer hållbar framtid. Den nya crossdocken är ett modernt koncept som vi gärna vill utveckla på flera platser tillsammans med befintliga och potentiella kunder, kommenterar Jernhusens vd Biljana Pehrsson.
Samtliga hubbar i Westermans transportkorridor beräknas vara aktiva och operativa i början av 2027.
Av Hilda Hultén