Den tyska modeplattformen Zalando introducerar en ny design på företagets fraktpåsar. Den välkända orange loggan mot vit bakgrund är ett minne blott när de vita plastpåsarna ersätts av bruna, gjorda av återvinningsbart papper.
Övergången till de bruna papperspåsarna är ett steg i företagets ambition att helt utesluta plast till 2023. De tidigare påsarna bestod av 80 procent återvunnen plast medan de nya leveranspåsarna är tillverkade av FSCⓇ-certifierat (FSC® N003557) och återvinningsbart papper. Förpackningarna har testats under tre månader i Sverige med goda resultat och nu rullas förpackningen ut på samtliga 20 marknader där företaget verkar. Målet är att byta ut samtliga plastpåsar mot papperspåsar till slutet av förta kvartalet 2022.
– Vi tittar hela tiden på andra, mer hållbara materialalternativ och metoder för att göra våra förpackningar kvalificerade för cirkulära system. Hållbarhet har ingen deadline. Vi kan alltid förbättra och utmana oss själva. Det är därför vi hela tiden utvecklar nya förpackningsalternativ som ger bästa möjliga skydd för de levererade varorna samtidigt som de uppfyller våra hållbarhetskrav. Vi prövar även alternativ med våra ”pre-owned”-förpackningar, vilka idag är framställda av 30 procent gräs, vilket är en del av vårt arbete för att utveckla återanvändningsbara förpackningar för framtiden, kommenterar Masood Choudhry, vice vd för logistik på Zalando.
Även boxarna får ny design
För att hålla en enhetlig design ändras också företagets fraktboxar till bruna lådor. De nya boxarna är precis, som de vita var, gjorda av återvunnen kartong, vattenbaserat bläck och lim av vegetabilisk stärkelse.
Företaget ser även över utmaningen med polybags. De tunna plasthylsorna som skyddar enskilda föremål måste vara tillräckligt transparenta så att streckkoderna syns samtidigt som de skyddar produkterna från fukt, smuts och skador. För att minska mängden material som används ser de över alternativ som att vika artiklar ytterligare en gång för att göra dem mer kompakta.