Leveransföretagets årsbokslut för 2020 visar en nästan fyrdubblad omsättning, från 63 miljoner kronor 2019 till 246 miljoner. Antalet användare ökade också med drygt 150 procent, fler än två miljoner svenskar valde att använda tjänsten.
Mycket hände i företagets verksamhet under 2020. Utöver den nästan fyrdubblade omsättningen så dubblerade företaget antalet paketskåp och tillsatte nästan 700 tjänster. Hemleverans på cykel lanserades och många stora näthandlare blev kunder: bl a Adlibris och Apoteket i Sverige, danska Matas samt norska Varnergruppen (Dressman, BikBok, Cubus och Volt).

– I princip nyttjade var femte svensk Instabox under 2020. Användandet har ökat rejält som en följd av att många nya nätbutiker har anslutit sig, en växande miljömedvetenhet samt återkommande användare. Vi har helt enkelt växt snabbare än vi hade förväntat oss, kommenterar Alexis Priftis, vd och medgrundare av Instabox.
Hela branschen fick under 2020 en oväntad tillväxt till följd av coronapandemin men för företaget stod den effekten för en mindre del av den totala tillväxten. Eftersom företagsmodellen innefattar egna anställda, snarare än personal hos underleverantörer, innebar det ett stort antal nyrekryteringar.
– Det har varit utmanande att välkomna hundratals nya kollegor och lansera i två nya länder under en väldigt speciell period. Men det gör att vi lagt grunden för fortsatt tillväxt, i Sverige och internationellt. För oss är det viktigt att säkerställa schyssta arbetsvillkor genom hela kedjan och hållbar tillväxt, kommenterar Erik Ekstrand, CFO på Instabox.
I år, 2021, tog företaget även hem 750 miljoner kronor i en nyemission för att finansiera sin fortsatta expansion på den europeiska marknaden. De gick även in på den nederländska marknaden genom köpet av fraktbolaget Red je Pakketje.