Aditro köper Cargo Support: Satsning mot industrin

Aditro Logistics köper familjeföretaget Cargo Support i Rosersberg, som utvecklar specialemballage för frakt åt bl a industrin.

–  Det här är en strategisk breddning för oss, dels mot inhouse-marknaden och dels mot industrisegmentet säger Per Zandrén, vd Aditro Logistics.

Aditro Logistics ägs av finska Posti och är ett av Sveriges största logistikföretag med närmare 260 000 kvm lageryta och omkring 1300 anställda, med en omsättning på runt 1.2 miljarder SEK. Verksamheten spänner över både transport, lager, bemanning samt tull. Och nu köper alltså Aditro även specialemballage-tillverkaren Cargo Support.

– En viktig del i det här förvärvet är att vi vill fylla ett av de sista hålen i vårt tjänsteutbud, där målet är att bli en heltäckande partner och leverantör i värdekedjan för logistik. Specialemballage är ett område som passar perfekt in i den strategin, säger Aditro Logistics vd Per Zandrén till Dagens Logistik.

Experter på specialemballage

Cargo Support grundades 1991 i Arlandastads industriområde och har idag 18 anställda med produktionslokaler i Rosersberg utanför Stockholm. Bolaget omsätter ca 25 miljoner och tillverkar alla möjliga typer av specialemballage, främst i trä, men har även tjänster inom packning och rådgivning transportlösningar för specialgods.

Aditro köper Cargo Support, som tillverkar specialemballage för känsligt och skrymmande gods. Foto Cargo Support

– Det kan till exempel handla om att frakta produktionsmaskiner eller turbiner som är värda många miljoner: det är inte bara att snurra in dem i bubbelplast, utan det är oerhört viktigt att de skyddas och transporteras säkert, konstaterar Per Zandrén, som även är ansvarig för Postis övriga verksamhet i Sverige.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra transaktionspriset, men enligt Cargo Supports vd Karl Lundberg är bolagen en “perfekt matchning”.

– Det är fantastiskt att få fortsätta vår historia som en del av Aditro Logistics. Vi får tillgång till resurser som gör att vi kan växa ytterligare. Genom att förena våra krafter kan vi skapa ännu bättre lösningar för våra kunder, oavsett om det handlar om specifika förpackningsprojekt eller kompletta inhouse-lösningar. Vårt DNA är flexibilitet och hög kundanpassning, och det känner jag igen även i Aditro Logistics, kommenterar Karl Lundberg.

Breddning mot industri och driftlösningar

Köpet är en tydlig breddning mot industrisegmentet för Aditro:

–Nedgången inom e-handel sista åren har gjort att vi vill bredda oss inom fler segment, inte minst mot industrin, och Cargo Support har just den typen av kunder och specialkompetens som vi behöver ha för att kunna växa, i deras fall inom förpackningsdesign och produktion.

Förvärvet är också en breddning mot det Pär Zandrén kallar för “inhouse”-lösningar, även kallat driftlösningar; ett område där företag som Insitepart och Logent gjort sig kända.

– Vi har tidigare fokuserat på klassisk TPL, där man sköter flera kunders logistik i egna lager. Inom “inhouse” driftar man kundernas logistik i deras egna lokaler. Det är ett område som vårt finska systerbolag Transval är stora inom i Finland, där vi fortfarande har mycket att lära i den svenska organisationen, konstaterar han. 

Avvaktar expansion i Vaggeryd

Aditros senaste stora expansion gjordes 2020, då man adderade 50 000 kvm för FMCG-gods i Vaggeryds kommun, i en fastighet som byggdes av Logistic Contractor och som sedan den blev klar 2022 ägs av Blackrock. När satsningen initierades var tanken att fortsätta med etapp 2 ganska snart. Men den senaste tidens lågkonjunktur har varit tuff för TPL-branschen, och många aktörer har tappat i både omsättning och tvingats minska personalen. Även Aditro har haft det knapert.

Per Zandrén. Foto Aditro Logistics

– 2023 var ett ganska mörkt år, där vi minskade omsättningen efter många år av kraftig tillväxt fram till 2022. I år ser det hittills bättre ut, vi ökar något mot 2023, men marknaden är absolut inte tillbaka på nivån som rådde för tre år sedan, konstaterar han.

Vi börjar se vårtecken, men sommaren är inte riktigt här än

I april meddelade Vaggeryds kommun att fastighetsägaren Blackrock fått bygglov för etapp 2 där man kan bygga ytterligare 72 000 kvm lageryta. Men när ytorna ska byggas och vem som ska hyra dem är i nuläget oklart.

– Vi har option på att hyra ytorna och ambitionen är fortfarande att vi vill växa i Vaggeryd, men det har inte varit rätt timing. Inget byggbeslut är taget, varken av Blackrock eller av oss om att utöka ytorna. Förr eller senare kommer ju Blackrock säkert att bygga, oavsett om vi eller någon annan blir hyresgäst. Oddsen är väl 50/50 skulle jag säga just nu; det beror helt på hur marknaden utvecklas.

Tecken på vändning

Per Zandrén tycker sig se tecken på en vändning:

– Vår bemanningsverksamhet fungerar lite som en vindflöjel för hur branschen går: där syns svängningarna i marknaden ofta först. Nu tycker jag att det börjar lossna rätt bra för bemanningen. Så vi börjar se vårtecken, men sommaren är inte riktigt här än.

I höstas lanserade Aditro en standardiserad TPL-tjänst för mindre e-handlare som man kallar för “instant fulfilment”. Men inte heller där har volymerna inte riktigt kommit igång.

–  Tjänsten är uppe och rullar bra både digitalt och operativt, men det har inte snurrat in kundvolymer i den takt vi kanske hoppats på – det finns mycket kapacitet och dolda vakanser ute på marknaden nu, som ökar konkurrensen och prispressen inom TPL.

Av Hilda Hultén