Aditro Logistics följer upp sin satsning på gamifiering av lagerjobbet med initiativet att starta en ”logtech-hub”. Till stöd har man sin nya ägare; finska Posti-koncernen.
– Det här är oerhört viktigt för oss men framförallt för våra kunder, som står inför stora spännande utmaningar och stora transformationsskiften, och något som sker parallellt med att vi investerar stort i utveckling, bland annat automation, förklarar Johannes Gussander, vd för Aditro Logistics, som är Sveriges tredje största tredjepartslogistikföretag.
– I år har våra kunder sprungit flera år före sina planer, i transformationen mot e-handel och vi hanterar generellt både deras butiks- och e-handelsflöden. Vare sig de säljer i egna kanaler eller genom marknadsplatser som Amazon så är techmiljön oerhört viktig. Vi kommer investera mycket i det här för att supportera våra kunder och skapa konkurrensfördelar för dem.

Foto Aditro Logistics
Ny CDO första steg
Till en början kommer en Chief Digital Officer rekryteras, som får i uppdrag att sätta en affärsplan för ett ny, fristående logtech-hub under Aditro Logistics paraply, för att utveckla, bygga och/eller köpa in de tech-lösningar som krävs i det digitaliserade och logistiktunga retail-landskap som nu växer fram.
– Vi har en finansiellt stark ägare idag som är väldigt tech-driven, vilket gör det möjligt att satsa stort. Posti har även tech-campus i Östeuropa och Indien som vi har till stöd, och sedan om vi bygger lösningarna själva eller köper in system, det spelar mindre roll.
Höja TPL-branschen
TPL-företag är inte de som det pratas om som ”bäst på logistik” enligt Johannes Gussander. I stället är det aktörer som tex Amazon, Zalando och Zara som får den utnämningen. Men det vill Aditro Logistics ändra på.
– Vi vill vara bolaget som man pratar om, och ligga i framkant. Logistik har gått från något som ekonomichefen outsourcar, till en att ha en given plats i styrelserummet. Det är den förflyttningen som vi vill vara en del av.
Stora satsningar i utökad automation kommer också vara en del i transformationen, och nya goods-to-man lösningar kommer snart att rullas ut till Aditro Logistics logistikcentrum. Vilken storleksordning det är på investeringen vill Johannes Gussander inte säga just nu, men som ett exempel ska Aditros Logistics site i Arlanda kunna leverera 4,5 miljoner order på årsbasis 2021, mot 2,5 miljoner idag.
– Små bolag har svårt att hämta hem investeringar i automation, men för stora aktörer som oss är det i stället en absolut nödvändighet idag, för att kunna öka kapaciteten kostnadseffektivt och med ökad kvalitet.

Tidiga ut med gamification av lagerjobbet
Johannes Gussander påpekar att Aditro Logistics redan idag satsar inom IT och tech, bl a inledde man 2017 ett projekt för att använda gamifiera lagerjobbet för att göra det mer tillfredsställande för de anställda och lättare kunna följa verksamheten.
– Vi har fortsatt utveckla det med fokus på spelupplevelsen och idag följer vi alla lagerverksamheter på det sättet. Nu är det fullt möjligt att utveckla sin avatar, byta tröjor och mössor etc. och nästa steg blir att integrera mot kund och att även andra delar av verksamheten ska gamifieras.
Av Klara Eriksson