Det råder stor efterfrågan på kvalificerad arbetskraft inom logistikbranschen. Kristin Olofsson, chefsrekryterare på Randstad, beskriver bristen på lämpliga kandidater för jobb som t ex logistikchef, som “en kris”, och råder företag att hålla hårt i sin kompetens.
– Det är stor skillnad mot tidigare, för något år sedan kunde vi ha 200 sökande, nu ligger den siffran på kanske 10.
Kristin Olofsson är beteendevetare inom psykologi och arbetar som rekryteringsspecialist och hjälper företag hitta rätt kandidater för chefsjobb inom ex logistik, supply chain och inköp, på bemannings- och rekryteringsföretaget Randstad. Den senaste tiden har dock hennes jobb blivit allt svårare.
– Under 2021 så har situationen förändrats drastiskt. I början av året var det fortfarande högt söktryck på de tjänster som kom ut, men sedan i somras har situationen varit den motsatta, jag skulle nästan vilja kalla det för en kris.
När Kristin Olofsson rekryterar ledare så kommer ungefär en tredjedel av kandidaterna från den öppna arbetsmarknaden; de är mellan jobb och söker aktivt nya. En tredjedel är anställda som överväger att byta, och den sista tredjedelen är de som trivs på sina jobb, men som får frågan ändå.
– Det är en process att besluta sig för att byta jobb, man behöver landa i beslutet och kanske ta diskussionen med eventuell familj. Men just nu drar vi som rekryterar extra mycket i talangerna, fler får frågan än vanligt.
Just nu drar vi som rekryterar extra mycket i talangerna, fler får frågan än vanligt.
Viktigt att ta hand om kompetensen
Att duktiga logistikchefer är extremt hett villebråd nu, gör att de som har kompetensen i sitt företag får se upp extra mycket just nu.
– Det är mer affärskritiskt än någonsin att ta hand om sin personal, och se till att människor trivs. Annars är risken stor att de försvinner till andra företag. Att ersätta förlorad kompetens är både kostsamt, tidskrävande och just nu extra svårt. Ofta är det också de bästa som försvinner först.
Att ta hand om sin kompetens handlar om att skapa en trivsam arbetsplats, möjlighet till utveckling, och när det gäller supply chain så gäller det ofta att se över arbetsbelastningen, menar hon.
– Pandemin har gjort att det blivit ett hårt tryck på logistikavdelningarna. Det har varit struligt ganska länge nu att få till försörjningen, och 1,5–2 år är en lång tid att gå med extra arbetsbelastning och ökad stress. Ta reda på om dina medarbetare behöver avlastning, vilket man gör genom att fråga, tipsar Kristin Olofsson.
Pandemin har gjort att det blivit ett hårt tryck på logistikavdelningarna, två år är en lång tid att gå med extra arbetsbelastning
Restriktioner med perioder av mycket hemarbete och social isolering som följd, gör det också extra viktigt att värna om arbetsmiljön och medarbetarnas hälsa, påpekar hon.
– Och glöm inte att visa uppskattning och att tacka dina medarbetare för deras insatser. Tack och förlåt är två väldigt underskattade och underutnyttjade ord när det gäller att ta hand om sina anställda.
Arbetsmiljön viktigast
En global undersökning om Employer branding som Randstad genomfört, visar vad svenska medarbetare värderar högst i ett arbete. Högst på listan står en trevlig arbetsmiljö i topp, följt av faktorer som intressanta arbetsuppgifter, balans mellan jobb och fritid, anställningstrygghet och attraktiva löner och förmåner.
– Arbetsmiljön är väldigt viktig för svenskarna, så företag gör klokt i att jobba hårt för att skapa en arbetsplats där medarbetarna trivs. Sådant sprider sig också, ett företag med bra rykte som arbetsplats attraherar ofta fler talanger.
När det gäller varför man väljer att sluta på ett jobb så är bristande ledarskap eller en “dålig chef” den vanligaste orsaken, följt av dåliga utvecklingsmöjligheter, och känslan av att företaget inte satsar på sin personal.
– Är det något som är glasklart så avskyr svenska medarbetare “micro management”, det gäller på alla nivåer, men inte minst på executive-nivå. 99,9 procent av alla jag frågar om vad de ogillar, svarar att de avskyr om chefen lägger sig i och styr deras arbete för mycket. Man vill ha tillgång till sin chef, men ändå förtroende och en frihet.
Alla avskyr “micro management”, inte minst på executive-nivå. Man vill ha tillgång till sin chef, men ändå förtroende.
Egenskaper viktigare än erfarenhet
När det gäller att hitta rätt person för en specialist- eller chefsroll så finns det flera saker att tänka på. Kristin Olofsson har intervjuat tusentals personer, och följer även forskningen kring vad som gör att en person fungerar bra i en chefs- eller projektledarroll. Det finns en del nyckelegenskaper som utmärker en bra ledare, menar hon:
– Egenskaper trumfar erfarenhet: att du har gjort något i tio eller tjugo år betyder det inte per default att du måste vara bra på det. Men en person med hög kapacitet och ett inre driv kan bli framgångsrik inom nästan vad som helst.
Problemlösningsförmåga och driv väger ofta tyngre än lång erfarenhet
Generellt tycker Kristin Olofsson att man ska titta betydligt mer på personlig lämplighet och potential än på erfarenhet när man rekryterar.
– Problemlösningsförmåga och driv väger ofta tyngre än lång erfarenhet när det gäller hur väl man lyckas i sitt jobb, oavsett position.Vi använder oss därför väldigt mycket av personlighets- och kapacitetstest när vi letar kandidater.
I jakten på den perfekta chefen eller gruppledaren gäller det även att se över vilken bild man har av vad som är en “lämplig” kandidat för ett jobb, menar hon.
– Många har en, medveten eller omedveten, bild av vem de söker när de rekryterar chefer; både vad gäller gäller kön, ålder och etnicitet. Det gör att man kan missa lämpliga kandidater.
Av Hilda Hultén