Allt fler julklappar köps online– men många returneras

Den totala julklappshandeln minskade något i år. Men julklapparna på nätet ökar med två procent, och därmed troligtvis även returerna.

Fram till den 18 december har svenskarna handlat julklappar för 17,7 miljarder kronor, vilket är något mindre jämfört med föregående år. Mer än hälften av svenskarna har e-handlat sina julklappar till ett totalt värde av 7,1 miljarder kronor, enligt Postnord.

E-handelns andel av den totala julklappshandeln har däremot ökat och ligger nu på 40 procent, från föregående års 38 procent. 

–  Det är en blygsam procentuell ökning av julklappshandeln på nätet. Vilket ligger i linje med vad prognosen i E-barometern har visat. Men det verkar vara fler som planerar att göra sena julklappsköp på nätet. Det ger möjligen en signal om att man har större tillförsikt till att de sent inhandlade klapparna hinner fram i tid, kommenterade Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord. 

Leveranserna blir också en allt större del av köpupplevelsen online. Undersökningen visar att 87 procent av e-handelskonsumenterna var nöjda med sin senaste e-handelsleverans, oavsett om den skett via utlämningsställe, av brevbäraren eller med någon annan form av hemleverans. 3 procent var missnöjda.

När mer än hälften av svenskarna köper julklappar på nätet ökar också e-handelsreturerna efter högtiden och i början på det nya året. Enligt E-barometern Q3 2019 upplever var fjärde e-handlare en större returgrad efter jul vilket även syns i Postnords paketvolymer.

– Under de första två veckorna efter julafton har vi full rulle i paketterminalerna, framförallt de första dagarna på det nya året. Vi kan inte se exakt vilka försändelser som är returer, men det vi ser är flödet till e-handlarna är stort under denna period, kommenterar Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.