Logistikfastighetsaktörer som UK-listade Segro, Tritax Big Box och New York-listade Prologis föll på börsen efter Amazons vinstvarning i förra veckan, det rapporterar Financial Times.
Många logistikfastighetsbolag har gått som tåget de senaste åren, drivna av tillväxten inom e-handeln. I USA och UK, tog Amazon tidigt stora marknadsandelar inom e-handeln och bolaget är därför en mycket mer dominerande aktör än på många andra marknader – som den svenska. Hur Amazon går ses även där som en indikation på hur e-handeln utvecklas generellt. När Amazon på torsdagskvällen förra veckan vinstvarnade, påverkade det därför börskurserna hos de stora logistikfastighetsaktörerna. Enligt Financial Times har ”miljarder” dollar av värdet hos världens största lagerägare utplånats de senaste dagarna.
”Värt att notera är dock att Amazon bara stod för 3 procent av transaktionen av lagerytor i Storbritannien under kvartal 1 i år, och att Savills såg mer efterfrågan på lagerytor kvartal 1 2022 än kvartal 4 2021” kommenterar Kevin Mofid, chef för logistik och industriell forskning på Savills artikeln på Linkedin, och påpekar att efterfrågan på lager är rekordhög och att hyresgästbasen blir allt bredare.
Storbritanniens största börsnoterade logistikfastighetsaktörer, Segro och Tritax Big Box, föll mellan 7 och 8 procent när marknaden öppnade på tisdagsmorgonen. New York-noterade Prologis, världens största logistikfastighetsägare med ett börsvärde på över 110 miljarder dollar, har rasat mer än 10 procent sedan fredagsmorgonen.
Sjunkande andel e-handel
Amazon stod för en fjärdedel av all ny efterfrågan på lager i Storbritannien 2020 och 2021 eftersom plattformsbolaget investerat kraftigt i ny kapacitet för att dra nytta av ett e-handelsökningen under pandemin, enligt fastighetsbyrån Savills till FT.
Att Amazon överskattat försäljningen oroar framförallt fastighetsutvecklare som bygger på spekulation, baserat på förväntad efterfrågan i sektorn. I Storbritannien peakade den andel av den totala detaljhandelsförsäljningen som gjordes på nätet i januari i år, då siffran 38 procents e-handelsandel uppnåddes, pådrivet av pandemin. I mars i år var samma siffra nere på 26 procent, enligt UKs Office for National Statistics. Samma tendenser syns i Sverige, där e-handelns omsättning backade med totalt 13 procent under första kvartalet 2022.
– Marknaden är inte blind för det faktum att konsumenternas förväntningar sjunkit och att handeln nästa år kommer att bli tuffare, sade Richard Evans, chef för brittisk logistik och industri på Cushman & Wakefield, till FT, och tillade att stigande inflation och ökande utgifter för hushållen sannolikt kommer att fortsätta göra att konsumenterna håller hårdare i plånboken.
Störningarna i leveranskedjorna verkar dock i motsatt riktning, och många företag bygger större säkerhetslager. Rysslands invasion av Ukraina har ökat påfrestningen och en mängd olika företag letar efter nytt utrymme.
”Det finns en stor efterfrågan på marknaden som inte är Amazon”, kommenterade Kevin Mofid till Financial Times.
Av Klara Eriksson